Kikertburgere med spinat og lime

Oppskrift Hjemmelaget Kikertburger Falafel Burger Spinat Lime Vegetarburger Veganburger 
Disse kan nesten kalles store falafel-burgere.
Kikertene og krydderne spisskummen, kardemomme, hvitløk, chili og paprika bidrar til at disse kikertburgerne minner mistenkelig om store falafel. Det er ikke meg imot! Falafel er nemlig noe av det beste jeg vet innen veggisburger-sjangeren.
(Se min oppskrift på hjemmelaget falafel her).


Til forskjell fra falafel har spinat funnet sin plass i denne oppskriften, men kun med 50 g.
Jeg synes det er akkurat passe mengde, siden jeg ikke vil ha overdreven spinatsmak på burgerne. At spinat og mørkegrønne grønnsaker er sunt vet vi jo fra før, med innehold av blant annet jern, folat, vitamin A, B6, C, E og K, antioksidanter, kalium og kalsium.

Jeg har også tilsatt litt limesaft i oppskriften, noe som gir et deilig hint av syrlighet. Skikkelig nom nom!

Kikertburgerne har en utrolig sprø og god skorpe, og som ekstra bonus er de knallenkle å lage. Se bare her:


Kikerter og spinat has i en bakebolle sammen med havregryn og krydderier. Bruk en stavmikser og mos ingrediensene til en farse.

Oppskrift Hjemmelaget Kikertburger Falafel Burger Spinat Lime Vegetarburger Veganburger



Nå er det enkelt å forme burgere av farsen. Stek dem i olje til de er gyllenbrune og sprø på begge sider.


Oppskrift Hjemmelaget Kikertburger Falafel Burger Spinat Lime Vegetarburger Veganburger



(6 store burgere)
2 bokser kikerter (= 480 g / ca 6 dl), skylt og avrent (ev. bruk 3 dl tørre kikerter om du vil koke dem selv)
50 g fersk spinat, grovhakket
2 dl små havregryn
4 hvitløksfedd, finhakket
ca 1 ts salt (tilpass etter hvor salte kikertene dine er)
1 ts malt spisskummen
1 ts paprikapulver
1 ts paprikaflak (ev. litt finhakket chili)
1/2 ts malt kardemomme
1/2 krm chilipulver, smak til (ev. litt finhakket chili)
en dæsj olivenolje
saften av 1/2 lime

1. Ha alle ingrediensene i en stor bakebolle.
2. Bruk en stavmikser eller food processor og mos til en ganske jevn mos. Det gjør ikke noe om det er noen hele biter av kikerter og spinat her og der. La farsen hvile i ca 15 min.
3. Form store runde burgere og stek dem gylne på begge sider i olje. Jeg pleier å lage dem ganske tykke, ca 2 cm.




* Spis kikertburgerne i pitabrød/lefse med hummus, saktebakte tomater og annet grønt og godt. Eller hva med kikertburger i burgerbrød?

* Kikertburgerne holder seg fint i kjøleskap i ca 3 dager.

* Prøv også min andre variant av kikertburgere: kikert- og havrekaker med merian og salvie. Disse har litt flere grønnsaker i seg.

* Se alle BURGEROPPSKRIFTER her.


Omtrentlig næringsinnhold per burger:
Kcal: 125,5
Karbohydrat: 18,9 g
Protein: 6,5 g
Fett: 1 g
* oljen fra stekingen er ikke medberegnet


Oppskrift Hjemmelaget Kikertburger Falafel Burger Spinat Lime Vegetarburger Veganburger

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

33 kommentarer :

  1. *smatt smatt*
    Disse må jeg prøve ut!

    SvarSlett
  2. Ser deilig ut! Liker veldig godt at du la til omtrentlig næringsinnhold, det sparer meg for mye tid :D

    SvarSlett
  3. Disse var gode! Jeg hadde oppi raspet gulrot og litt vanlig løk i stedet for spinat, funket bra det også :)

    SvarSlett
  4. Åh, så bra! Takk for tilbakemelding! Sikkert kjempegodt med raspet gulrot og løk i de også ja! Nom nom :D

    SvarSlett
  5. Sykt godt! :D Jeg stekte de som falafler, og rulla de i en tortilla-lefse sammen med avokado, tomat og gulrot + en liten dæsj med hummus. Men disse er noen skikkelige allrounders, tror jeg, alt ettersom hva man har tilgjengelig. Digga det lille touchet av sitrus =)

    SvarSlett
  6. Disse var nydelige og veldig enkle å lage. Tusen takk for nok en flott oppskrift!

    SvarSlett
  7. Åh, så gøy å høre burgerne faller i smak. Og Stian, de er skikkelige allroundere ja. Jeg hadde dem til pasta og tomatsaus, og det var knall!

    SvarSlett
  8. Nom Nom Nom!

    Disse var fantastisk gode. Veldig saftige og smakfulle.

    Takk :D

    SvarSlett
  9. Serverte disse i familieselskap i dag! (Men med ruccola i stedet for spinat). Funket bra det, ble spist helt tomt :)

    SvarSlett
  10. Lagde disse igår og de ble supergode! Sikkelig fast i formen og deilig smak:D

    SvarSlett
  11. Nom nom :D Elsker disse selv. Så enkle og gode!

    SvarSlett
  12. Disse er den nye favorittmaten. Noe av det beste jeg kan få faktisk. Herlig servert sammen med gresk salat og resten av spinaten i posen stekt med sitron og hvitløk.

    SvarSlett
  13. Disse er veldig gode, jeg har lagd de flere ganger i år! De har også falt i smak hos ikke-veganere;-)Tenkte jeg skulle prøve meg på en glutenfri variant, det vil vel gå fint med glutenfritt havregryn??

    SvarSlett
  14. Javisst, glutenfrie havregryn funker også flott :)

    SvarSlett
  15. anbefaler du å kjøpe kikerter som en blauter opp selv over natten eller går det like godt med ferdige myke kikerter som en får i butikken?

    SvarSlett
    Svar
    1. Etter min erfaring blir kikertene jeg koker selv fastere i "fisken", og det egner seg jo bra i mange retter. Enkelte typer på boks kan være for myke/melne etter min smak, andre for harde igjen. Men veldig mange bokskikerter er superbra.
      I denne oppskriften er det hipp som happ. Kikertene skal jo uansett moses og det blir godt uansett, selv om jeg, siden du spør, holder en knapp på hjemmekokte :)

      Slett
  16. Mmm.. Dette må jeg prøve! :) Hvor finner man paprikaflak? Og løkpulver? Ser de to ingrendiensene i mange av oppskriftene dine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Løkpulver får du kjøpt i vanlig dagligvare, sjekk i krydderhyllene. Paprikaflak er noe jeg kjøper i store poser på innvandrerbutikker. Det kalles "pul biber" og er tørkede flak av hot paprika. Veldig god smak og laaaang holdbarhet, så det er med i mange oppskrifter ja :)

      Slett
  17. Disse var supergode! Tusen takk for oppskriften :)

    SvarSlett
  18. Disse er utrolig gode, og ikke minst næringsrike. Har lagd dem et par ganger nå og begynner å få dem til perfekt. Anbefales virkelig til alle, lett å lage også i bunn og grunn. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott! Ja ikke sant, de er så enkle og gode. Kjempekjekt! :)

      Kanskje du vil like disse også? Superenkle middagskaker av kikerter.

      Slett
  19. Jeg har planer om å få laget denne burgeren i dag, men la ikke merke til at også her vil man måtte bruke stavmikser. Per i dag har jeg ikke stavmikser, bare blender. Går det an å ta det litt raskt nedi blenderen eller blir det helt katastrofe? Har allerede kjøpt inn ingrediensene, og hadde sett frem til å by en kjøttspiser på sexy vegansk burger for å kanskje oppnå positive reaksjoner ;) nå har jeg hvert fall fulgt den ene ukesmenyen din og ALLE oppskriftene har vært en suksess. Mektig imponert over hva du får til og du gjør det så enkelt for alle å få det til :-) Håper at du vil si at blender skal gå i orden, hvis ikke - har du noen andre oppskrifter du kan anbefale meg å lage til en kjøttspiser som ELSKER kjøtt? Altså, jeg elsker alle oppskriftene dine, men en kjøttspiser krever kanskje litt mer overtalelse før de også blir fortryllet :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir fort veldig finmost i en blender, men du kan jo prøve :) Kjør det raskt som du sier.

      Tusen takk for kjempekoselig tilbakemelding om bloggen <3

      Slett
    2. Lasagne eller indisk er alltid en hit etter min erfaring :) Kanskje du kunne prøvd deg på det? Sjekk i arkivet, der finner du masse godt! Og masse lykke til med kjøttis på middag! ;)

      Slett
  20. Tusen takk for svar <3
    Jeg fikk ordnet stavmikser, så nå er det ikke noe problem lenger, hehehe. Jaaa, jeg prøvde ut chana masala her om dagen og den har allerede rukket å bli en storslager hos meg :-D Billig, enkel og mye mat til en person!!

    Skal nok få prøvd ut alle oppskriftene dine, haha! Håper du fortsetter med denne bloggen i lang tid enda, den kommer nok til å få enda flere tilhengere i årene fremover tror jeg ;-) Tusen takk for lykkeønskning, det blir nok bra dette!

    Ha en god fredag videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra det årna seg! :D Jeg har slett ikke tenkt å gi meg helt ennå, så bare å henge med videre, her kommer mer! :D

      Slett
  21. Venter nå på at burgerdeigen skal bli ferdighvilt. Den ser herlig og grønn ut. Har smakt på burgerdeigen, og den smaker godt med et hint av sitron. Har byttet ut lime med sitron, havregryn med hirseflak, og hadde ikke kardemomme, så det ble kanel. Gleder meg til mat! Og jeg skal steke spinat med hvitløk og sitron som en her ovenfor foreslo. Liker å lese alle kommentarene under oppskriftene dine, for de gir meg også ideer. :-) Og ja, håper du fortsetter å blogge! :-) Klem fra Hilde

    SvarSlett
    Svar
    1. Wow, det høres ut som en veldig kreativ og spennende vri du har gjort på burgerne! Jeg elsker det :D Kanel og hirseflak, så gøy. Håper de ble like knallgode som de høres ut.

      Jeg kommer til å fortsette å blogge så lenge jeg kan, det gir meg så mye tilbake, spesielt når jeg får sånne fine kommentarer som dette :) Klem J

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...