Hjemmelaget soltørket tomatpesto

Oppskrift Hjemmelaget Soltørket Tomat Pesto Mandler Det er dessverre ikke så lett å få tak i vegansk rød pesto.
Om du skulle være så heldig å finne den i butikken, er den garantert ganske kjempedyr. Uansett er det dyrt med pesto fra butikk, vegansk eller ei. Den gode nyheten er at det slett ikke er vanskelig å lage sin egen.

Tomatpesto passer til så mangt.
Som tilbehør til middagsretter, på pasta, i salaten eller på brødskiva. På burgeren, som dip, i wrapen, på bruschettaen eller i sandwichen.
Jeg bruker den nok oftest på pizzaen. Herlig med små dærter av denne på toppen! Ellers befinner den seg stadig som "smør" på rundstykker med avokado oppå seg. Det er godt det!

Et glass med denne i kjøleskapet er en luksus jeg godt kan leve med :)

Oppskrift Hjemmelaget Soltørket Tomat Pesto Vegansk Mandler

Tips:
- Soltørkede tomater varierer ofte i smak fra merke til merke, så test forskjellige og finn fram til dem du liker best (om du er så heldig å ha tilgang til ulike typer).
- Jeg bruker ofte halvparten pinjekjerner og halvparten mandler. Ta hva du har.


1 dl soltørka tomater (den tørre varianten)
litt vann
1 lite fedd hvitløk, grovhakket
en neve mandler eller andre nøtter
1 god klunk raps- eller olivenolje

1. Ha de soltørka tomatene i en bolle, hell over kokvarmt vann så det såvidt dekker tomatene og la det trekke i ca 10 min.
2. Ha tomatene (med omlag halvparten av trekkevannet) pluss resten av ingrediensene i en kjøkkenmaskin og kjør til det er en jevn puré. Spe med mer av trekkevannet og med mer olje til pestoen har den konsistensen du ønsker. Ønsker du pesto med mer biter, er det bare å ikke kjøre så lenge.


* Ha pestoen på et rent glass og oppbevar i kjøleskap. Da holder den seg kjempelenge.

* Om du ønsker en tynnere pesto som grenser mot saus, ha i mer vann/olje og eventuelt mindre mengde nøtter.

* Prøv soltørket tomatpesto i denne pastaretten: Fusilli med rød pesto, brokkoli og gulrot.

* Se også min oppskrift på soltørket tomatpesto med solsikkefrø.


* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

12 kommentarer :

  1. Da har jeg laget min aller første tomatpesto! Yuhuu! Den ble skikkelig snadder, hvis ikke familien blir imponert nå så vet ikke jeg. Ett ekstra hvitløksfedd (ho ho). Røde linselus neste. Takk for inspirerende blogg, du er herved mitt idol :)

    SvarSlett
  2. Så god tomatpesto har jeg aldri smakt før! Tok ramsløk istedenfor hvitløk. Skal spise det nå på knekkebrød "Sport+" med avokado på :)
    Har nå forskjellige pålegg i kjøleskapet som var laget etter dine oppskrifter : av smørbønner, mandler, vanlig grønn pesto (også laget med ramsløk i, siden det er så mye ramsløk nå i skogen), og nå er det tomatpesto. Pesto lager jeg mye tykkere enn vanlig pesto fra butikker. Da kan jeg bruke det på knekkebrød til frokost og kveldsmat :) alt dette kan også brukes på til vin for eksempel. Tusen takk for inspirasjon, Jane. Elsker bloggen din :) du er en knupp!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, så supert! :D Høres nydelig ut på knekkebrød med avokado.
      Også med ramsløk da, det har jeg ennå ikke smakt. Tror ikke det er så mye av det her i Osloskogen... ;) Hvor bor du, som er så heldig å ha det i skogen? :D

      Gøy å lage sitt eget pålegg, det var noe jeg aldri hadde gjørt før jeg ble veganer. Glad jeg er til inspirasjon på kjøkkenet! <3

      Slett
  3. Ja, det er utrolig gøy å lage sitt eget pålegg! Da vet jeg i hvert fall at det er uten skumle E-stoffer!
    Jeg bor på Os sør for Bergen. Her er det mange steder man kan plukke ramsløk. Fersk ramsløk smaker hvitløkaktig. Veldig mild og myk smak. Helt nydelig, synes jeg. Kan erstatte hvitløk i salater for eksempel.
    I går plukket jeg skvallerkål og ramsløk i skogen på vei hjem fra jobben. Nå står det en ny pesto i kjøleskapet mitt (av ramsløk, skvallerkål, nøtter og olivenolje) :) Fikk oppskrift hos en venninne av meg som er en urte-spesialist.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så heldig du er! Kanskje det finnes i Oslomarka også, men jeg aner jo ikke hvordan de ser ut engang ;)
      Pestoen høres deilig ut!!

      Slett
  4. Forresten, du er ikke bare til inspirasjon på kjøkkenet. Det er takket være deg er jeg blitt veganer. Var altetende før, så en vakker dag sluttet jeg med kjøtt. Da fikk jeg en mail fra en venninne med din link. Hun sa at det var masse gode oppskrifter jeg kunne finne på din nettside. Overgang til vegansk mat skjedde fort, smertefritt, og jeg synes at jeg spiser mer variert nå som veganer, selv om jeg laget alt fra bunnen av før også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så utrolig fint å høre. Blir glad langt inn i magen :)

      Slett
  5. Hei! Blir det veldig galt å bruke soltørkede tomater i olje her tror du..? Jeg har et glass jeg så gjerne skulle fått brukt opp (og har en plan om å prøve røde linselus i helgen!).

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Da vil du isåfall trenge mer enn 1 dl, siden tørre soltørkede tomater er mye mer konsentrert på smak enn de i olje.
      Men du får fint til å lage en pesto av de i olje også. Da trenger du ikke tilsette ekstra olje.
      Lykke til!

      Slett
  6. Hei igjen, tusen takk for svaret, javisst ble det pesto av soltørkede tomater i olje også! Og røde linselus var superduperdigg. :)

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...