Vegan SUSHI-MENY, del 1

Oppskrift Vegan Vegetar Vegansk Sushi Maki Grønnkål Du trenger ikke glemme sushi selv om du ikke spiser fisk. Heldigvis!
Her er første del i en serie om sushi for veganere, vegetarianere og alle sushifile som har lyst til å prøve noe annet enn fiskesushi.

For flere sushi-tips:
Vegan SUSHI-meny, del 2 (jeg har sett sushi-lyset!)
Vegan SUSHI-meny, del 3 (høy på sushi)

Denne første artikkelen tar for seg elementer som er grunnleggende ved sushilaging, nemlig risen, begreper og teknikken. Du får såklart også noen lekre sushiforslag.
Vi starter med en presentasjon av sushien jeg har lagd i dag. Det ble to ulike typer maki og en type nigiri.



Maki med avokado, grønnkål og gulrot:
(se bildet over)
Jeg var så heldig å få lov å forsyne meg med fersk grønnkål fra svigermors hage her forleden. Den har en litt bitter smak som passer veldig godt i sushi fant jeg ut.
Grønnkål er en fantastisk vintergrønnsak med sesong fra august - desember. Den er blant de kålsorter som er rikest på næringsstoffer med mye jern, A- og C-vitaminer, antioksidanter, kalsium, kalium, fosfor, klorofyll og fiber. En skikkelig helsebombe!
Grønnkålen danner ikke et kålhode slik som andre kåler, men består av enkeltstående blader. På avstand kan den likne en stor kruspersille og dens engelske navn er "kale". Det er dessverre ikke alltid så lett å få tak i grønnkål i butikk, men om du leter litt kan du finne den enkelte steder. Om du ikke får tak i grønnkål, kan du bruke spinat eller annen kål/salat isteden.

sushiris
nori-ark
avokado med noen dråper lime
rå gulrot, kuttet i staver
rå grønnkål


Maki med aspargesbønner, hijiki og dill:

Oppskrift Vegan Vegetar Vegansk Sushi Maki Aspargesbønner Hijiki Grønne Bønner
Ikke fisk, men noe annet fra havet!
Hijiki er en sjøplante, eller sjøgrønnsak om du vil, som fås kjøpt tørket og tredobles i volum når du koker den.
Kokt hijiki likner lakrissnører eller svarte nudler og smaker littegrann sjø. Den er som skapt til sushi! Fås kjøpt på velassorterte helsekostbutikker eller bestill her.

sushiris
nori-ark
rå eller lett dampede aspargesbønner
hijiki (legg i bløt i kaldt vann i 10 min, kok den i ca 10 min, sil av vannet)
noen kvaster frisk dill


Nigiri med grønnkål og hijiki:

Oppskrift Vegan Vegetar Vegansk Sushi Nigiri Grønnkål

Oppskrift Vegan Vegetar Vegansk Sushi Nigiri Grønnkål Hijiki
Igjen grønnkål -sunn, vakker og rå.
Denne gangen oppå risen. Som "magebelte" har jeg brukt hijiki.

sushiris
noen blader rå grønnkål
et "snøre" av kokt hijiki-tang knytes rundt nigirien

* Server med soyasaus og ev. wasabi og ingefærflak.

* Sushi smaker best helt nylaget mens risen ennå er litt lunken, men disse holder seg fint i kjøleskap noen timer. (Restene ble faktisk luksusfrokost dagen etter her i huset) :D

Så over til et essensielt tema, nemlig risen.

Oppskrift Vegan Vegetar Vegansk Hvordan Lage Koke Sushi Ris Sushiris
Hvordan lage perfekt sushiris?
Det vi ønsker å oppnå er en skikkelig "sticky" (klebrig) ris. Dette er slettes ikke vanskelig, men det er nødvendig med et par lure triks.

OPPSKRIFT PÅ SUSHIRIS:
Denne rismengden holder til ca 2 makiruller ( = 12 biter) og 8 nigiribiter. Det lønner seg å lage en del ris, det trengs mer enn du tror.

3 dl sushiris (= ca 250 g)
4 dl vann
2 ss risvineddik + 1 ss sukker + 1 ts salt

1. Skyll risen godt i friskt vann til vannet er noenlunde klart. Dette kan ta et par min. Dekk til risen med kaldt vann og la det stå i 20 min.
2. Skyll risen igjen og ha den i en kjele. Tilsett vannet og småkok under lokk i 10 min. Sett til side og la det avkjøle seg litt.
3. Bland sammen risvineddik, sukker og salt til sukkeret er helt oppløst.
4. Ha risen i en bolle og vend forsiktig inn eddikblandingen til risen har blitt fin og klebrig.

- Det er en fordel å bruke en stor, vid bolle, gjerne i tre, og stå gjerne ute eller ved et åpent vindu mens du arbeider inn vineddiken slik at risen får slippe fra seg mest mulig av dampen.
- Ikke overarbeid risen. Det er ikke det at du stamper den til grøt som skal gjøre den klebrig. Klebrigheten i risen kommer av at eddikblandingen legger seg som et lag rundt hvert riskorn.
- Legg et håndkle over risen fram til den skal brukes, så holder den seg lun og saftig.

(Jeg har brukt sushiris fra BlueDragon, kjøpt på Meny. Ulike ristyper kan ha ulik fremgangsmåte for tilbereding, sjekk instruksjoner på pakka).

Teknikk ved sushilaging:

Oppskrift Vegansk Sushi Hvordan Lage Sushi Maki Uramaki

Det kan bli litt fomling de første gangene du ruller sammen en sushirull, men med litt trening har du snart teknikken i fingrene.

Maki:
- Legg et ark nori på en tørr flate. Fordel et tynt lag med ris jevnt over hele arket.
- Legg på ingrediensene som vist på bildet over og rull sammen. Prøv å få rullen så tett som mulig. Bruk en bambusmatte til slutt for å få rullen jevn.
- Bruk en fuktet skarp kniv og del rullen i to, legg de to delene parallellt og del i tre eller fire deler, da får du 6 eller 8 biter.

Uramaki:
- Som maki, men etter at du har lagt risen på noriarket vender du hele arket rundt slik at risen kommer ytterst når du ruller sammen. Det lønner seg å fukte hendene med litt vann når du skal rulle den sammen.

Nigiri:
- Form bitestore biter av ris med hendene. Fukt hendene med litt vann før du starter. Du må pakke risen ganske hardt sammen så den ikke faller fra hverandre når den spises. Legg ønsket ingrediens på toppen av risen. Ev. kan du bruke en tynn stripe noriark eller annet som "magebelte" som pynt eller for å holde nigirien sammen.


Begreper:
Sushi: Ordet sushi kommer opprinnelig fra det japanske su som betyr vineddik og shi som kommer fra meshi og betyr ris. Vineddik-ris altså. Begrepet sushi brukes i dag om små biter ris i fingermatstørrelse med rå fisk og/eller grønnsaker.

Nori: Papirtynne ark av tørket sjøgress/tang. Er ofte sorte eller mørkegrønne i fargen. Det er disse som brukes til å lage maki- og uramakiruller med.

Maki: Ris og valgfritt fyll rullet som en rullekake med nori rundt og kuttet i bitestore biter.

Uramaki: Som maki, bare med innsiden ut, dvs at risen havner ytterst på rullen.

Nigiri: Ris formet til bitestore biter med valgfri ingrediens lagt oppå.
Wasabi: Den grønne "klatten" med sterk smak som serveres til sushi. Det er egentlig røttene til en japansk kålgrønnsak (også kalt japansk pepperrot) som blir brukt til å lage wasabi. Ekte wasabi er veldig vanskelig å få tak i utenfor Japan. Her i Norge fås wasabi kjøpt i pulverform som du kan blande med vann til en passe tykk pasta, eller som ferdig pasta på tube (sistnevnte inneholder oftest ikke ekte wasabi, men er en etterlikning tilsatt grønnfarge). Jeg er egentlig ikke så fan av wasabi, men kjæresten min bruker et wasabipulver fra merket Clearspring. Du finner det i velassorterte helsekostbutikker eller bestill det her.

Hva er dine sushifavoritter?
* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

16 kommentarer :

  1. syns tofu er så godt i sushi jeg :)

    SvarSlett
  2. Pakk inn rullematta i plastfolie så slipper man å skrubbe i en time etterpå ;-D

    Bra innlegg, gleder meg til fortsettelsen!

    Jeg kjøpte faktisk grønnkål for første gang i dag, morsomt sammentreff. 20 kr for en pakke på Meny.

    SvarSlett
  3. Brukte shitake-sopp i et par maki og uramaki-ruller for et par uker siden, og det var helt fantastisk.

    Det går også fint å rulle maki og uramaki hvis man legger noriplaten med innhold oppe på bambusmatten først, og så rulle den sammen med matten. Da blir den jevn og fin. Ved å kle inn matten i cellofan blir det ganske lett å lage uramaki-ruller også :)

    SvarSlett
  4. Ah, bra tips! Skal prøve med plastfolie ved neste uramakirulling, ble mye klabb og babb uten ;)

    SvarSlett
  5. Vegetarsushi er godt! Nydelig bilder her :)

    Jeg pleier også å pakke inn matten i plastfolie om jeg skal rulle med risen ut. Funker som bare det!

    Grønnkål burde være mye mer tilgjengelig, det som er så godt og sunt. Dessverre får du det bare i høstsesongen. Ser at det har kommet i butikkene nå. Så får vi bare spise masse av det nå og hamstre mens man får kjøpt det.

    Enig med tinekatrine om tofu!

    SvarSlett
  6. Grønnkål kunne godt ha vært mer tilgjengelig ja. Er vel ikke så vanlig grønnsak i Norge. ennå? Men det kan VI gjøre noe med! :))
    Er litt fint med sesonggrønnsaker synes jeg, som man kan glede seg til skal komme. Blir litt ekstra stas da.

    Tofusushi skal testes! Pleier dere å steke/marinere tofuen først eller bruke den rå?

    SvarSlett
  7. Jeg pleier bare å marinere et par min. i soyasaus og steke opp strimler kjapt i olje før jeg har dem i makirullen. Blir veldig godt!

    SvarSlett
  8. Jeg syns vegansushi er veldig godt. Er ikke flink til å lage selv men spiser det ofte på et sushisted på grønland.Kjempegodt med wasabi.

    SvarSlett
  9. Mmmmm ja, det er kjempegodt! :D
    Synd det ofte er dårlig utvalg av vegan sushi på sushirestauranter, det kunne gjerne vært mer alternativer for oss grønnsakspisere på menyen synes jeg.

    SvarSlett
  10. :-)
    jeg synest mango er godt i sushi jeg, liker den søte smaken sammen med avokado i makirull.'Jeg bruker også tofu, men bruker den bare rå men med litt soyasaus og wasabi til.
    Spirer er også godt i sushi, spesielt alfaalfa.
    :-)

    nå fikk jeg lyst på sushi nattmat

    SvarSlett
  11. Søtlige, friterte tofuposer (kan kjøpes hermetisk eller lages selv) fylles med ris iblandet ristede sesamfrø og blir da Inarisushi. Godt! Man kan jukse seg til den spesielle smaken ved å fritere tynne skiver av tofu som deretter kokes i vann så fettet blir borte, tørkes litt, og så blir kokt i en lake av vann, soya og sukker. De ferdige tofubitene kan strimles og puttes i makiruller eller legges på en risklump med en noristrips rundt.

    SvarSlett
  12. Spennende! Hvor kjøper man tofuposer, på asiatiske butikker?

    SvarSlett
  13. Sannsynligvis! Jeg har akkurat flyttet til Oslo, så aner ikke hvor de kjøpes.Kanskje man kan høre med folka på Mitsu Sushi (eneste sushistedet jeg har funnet som selger inarisushi)hvor de kjøper sine. Jeg fikk smaken for inarisushi i København, men der tror jeg det er mer vanlig å lage posene selv. De hermetiserte smaker ikke like godt. Jeg har prøvd å lage aburaage (tofuposen) selv, men det var jommen litt av et prosjekt, og ikke særlig vellykket. Tror jeg kuttet for tykke skiver av tofuen, eller kanskje jeg ikke presset dem nok før fritering. Men hvis du liker en utfordring, så er smaken vel verdt det! Savner også et sushisted i Oslo som serverer tangsalat, med wakame og sesam. Det er kjempegodt til sushi!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sushihuset har tangsalat.

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...