Hjemmelaget nøtteost med pepper

Oppskrift Hjemmelaget Vegan Melkefri Ost Nøtteost Agar Smøreost
Lag din egen smøreost av nøtter! Deilig, kremete og lekker.
Melkefri ost er å få kjøpt, men hvorfor ikke lage den selv? Alt du trenger er en blender, en håndfull nøtter og maks 10 minutter.

Hjemmelaget nøtteost med pepper er nesten for god til å være sann (eller var det sunn?). Den smaker ulikt alt annet og vidunderlig på en skive ferskt brød, knekkebrød eller kjeks. Heretter er det ihvertfall ikke noe spørsmål om hva du kan ta med deg på ost-og-vin-kveld!


I denne oppskriften brukes agarflak som tykningsmiddel. Agar er laget av sjøgress/-alger og er et vegetabilsk alternativ til gelatin.
Agar er helt smak- og luktfritt og fås kjøpt på helsekostbutikk eller her.
(OBS!: Jeg prøvde å lage nøtteosten med agar-pulver, det fungerte IKKE så bra. Bruk flak)


(oppskriften gir 3 dl ostemasse)
1,5 dl nøtter (Jeg pleier å bruke en blanding av 1/2 dl mandler og 1 dl cashewnøtter. Makadamianøtter funker også bra. Om du bruker mandler, fjern skallet først.)
2,5 dl kokende vann
1 toppet ss agarflak (jeg bruker Clearspring agar flakes)
1 krm hel sort pepper, lett knust i morter
1 krm hel grønn pepper, lett knust i morter
1 krm tørka paprikaflak
2-3 krm løkpulver
2 krm salt


1. Ha nøttene og halvparten av vannet i en blender og kjør et par minutter til det har blitt en jevn krem. Skrap ned eventuelle nøttebiter på innsiden av blenderglasset med en slikkepott. Spe på litt og litt med resten av vannet og la det dure og gå i minst et par minutter til.
2. Hell blandingen over i en kjele, visp inn agar og resten av krydderne. Varm sakte opp til kokepunktet og kok under stadig visping i ca 3 minutter.
3. Ha blandingen over i én eller to glassskåler og sett til avkjøling. Ostemassen virker nå ganske løs, men den kommer til å stivne når den avkjøles.

* Nøtteost holder seg ca 5 dager i kjøleskap.

* Sjekk arkivet for mange flere oppskrifter på hjemmelaget pålegg.

Oppskrift Vegan Melkefri Hjemmelaget Ost Nøtteost Agar Smøreost Hvordan Lage

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

25 kommentarer :

  1. høres veldig bra ut, men hvorfor ikke kalle det for det det faktisk er, nemlig nøttepålegg? Ost er jo laget av melk (faktisk en beskyttet tittel når det kommer til kommersielt salg). Generelt synes jeg det er en lei tendens at en del vegetarianere og veganere gir mat/retter navn som indikerer at de er en slags etterligning av animalske produkter. Det gir en inntrykk av at det er snakk om en dårlig kopi. (Jeg føler også en dose skepsis mot vegetar/veganmat som har slike navn på sine produkter som umulig kan inneholde det navnet tilsier, og da må innholde mye annet rart for å få det til å ligne, og en av grunnene til at jeg liker å spise vegetarisk er nettopp for å spise renere mat). Jeg finner det også selvmotsigende, hvis man er vegetarianer/veganer, hvorfor da ønske å spise mat som ligner det de ikke ønsker å spise? Dette var da ikke ment som en kritikk mot deg, mer som et uttrykk for en viss undring jeg har hatt de siste årene.

    Ellers takk for mye inspirasjon den siste uka, imorgen står linsekroketter på menyen.

    -Vanja

    SvarSlett
  2. Vanja: Takk for innspill.
    Jeg bruker de begrepene som faller naturlig for meg, og som jeg mener beskriver de rettene jeg lager slik at folk kan forstå hva slags type oppskrift det er snakk om.
    Dersom tittelen "ost" er kommersielt beskyttet, bryr jeg meg egentlig ikke så mye om det.
    VeganMisjonen er ikke ment for kommersielt salg, men for å spre matglede og inspirasjon, og alle oppskriftene her er gratis.

    Jeg tenker at debatt rundt vegane begreper og språklige retningslinjer hører mer hjemme på f.eks. Norsk Vegetarforening sine forumsider,
    så om du ønsker å ta dette temaet videre, oppfordrer jeg deg til å besøke http://vegetarforum.net/forum/YaBB.pl

    SvarSlett
  3. Den "osten" ser helt genial ut å virker enkel å lage. Jeg er melkeallergiker og savner smøreost veldig, så dette er noe jeg må teste! Smaker den like godt som den ser ut tro? Og er den like smørbar som vanlig smøreost er? Takk for flott blogg og spennende oppskrifter foresten! :)))

    SvarSlett
  4. Takk, hyggelig å høre at du liker bloggen min :))
    Den er veldig enkel å lage ja. Maks 10 min tar det :) Og smaken er kjempegod! Du kan jo også variere med andre urter eller krydder. Jeg liker også veldig godt å ha gressløk i.
    Når det gjelder konsistens er den perfekt som smørepålegg, smuldrer ikke og er ikke for flytende.
    Jeg har blitt veldig glad i denne nøtteosten og lager den hver uke. Anbefales på det sterkeste!

    SvarSlett
  5. Heia Veganmisjonen!!
    Du har en nydelig blogg! Setter veldig pris på oppskriftene dine.

    SvarSlett
  6. Er alltid fint med spennende pålegg!
    Dette skal prøves ut senere. men håper jeg får tak i alle ing.

    SvarSlett
  7. Pålegg er det alltid bruk for ;) Om du ikke finner alle krydderne, går det fint an å bytte ut med andre krydder/urter. Så lenge du har nøtter og agar er du langt på vei :)

    SvarSlett
  8. Eg tenker høgt - å lage ein variant av denne nøtte"osten/posteien/whatever" utan løk, pepper og med mindre salt. Ha i litt bakt gresskar, litt lønnesirup og bruk dei i frokostvaflene dine? Ville det ha funka mon tro? Treng den andre krydder då?

    SvarSlett
  9. Hmm, spennende! Aner ikke hvordan det vil funke, men det er jo bare å prøve. Har ikke så mye erfaring med gresskar selv (ennå).
    Fortell om resultatet hvis du tester det! :)

    SvarSlett
  10. Will do! Eg elskar gresskar!

    SvarSlett
  11. Denne ser kjempenam ut, gleder meg til å prøve den! :) Hvorfor funker det ikke med agarpulver?

    Angående navnsetting synes jeg ost passer mye bedre. Nøttepålegg får ihvertfall meg til å tenke på noe søtt a la nøtte eller andre nøtte- og sjokoladepålegg. Jeg synes ikke det er nødvendig å finne opp nye navn til alt mulig, det gjør det heller mindre skremmende om det har et kjent navn. Da synes jeg heller det er viktig å presisere om man mener noe animalsk, for på den måten å vise at det ikke er en selvfølgelighet. Når jeg sier melk, så mener jeg plantemelk. Hvis jeg mener kumelk, sier jeg kumelk. Slike navn er jo ofte mer en betegnelse av hva noe er/minner om, ikke nødvendigvis hva de inneholder. Pølser og burgere for eksempel, jeg synes ikke de navnene bør forbeholdes produkter med dyrekjøtt. Navnene sier noe om form og bruksområde.

    Dessuten er det mange som er veg*nere av etiske hensyn, ikke fordi de ikke liker smaken av dyreprodukter. Av den grunn synes jeg ikke det er så merkelig om de vil ha produkter som ligner på det de pleide å spise.

    Hmm, sporer visst litt av her. Uansett, tusen takk for en helt fantastisk blogg som jeg og min samboer bruker "hele tiden"! :D Håper du fortsetter å blogge aktivt leeenge. :)

    SvarSlett
  12. Vet ikke om du har skrevet dette allerede, men hvor får du tak i agarflak?

    Hilsen Mari Hult

    SvarSlett
  13. Hei Mari.
    Om du holder til i Oslo, finner du agarflak på helsekosten på Grønland eller på Røtter.
    Ellers går det an å betille over nett, feks her:
    http://www.kinsarvik.no/VarevisningDetalj.aspx?varekode=5021554000884&hkat=2&kat=32&grp=1

    SvarSlett
  14. Takk :)

    Sendte akkurat avgårde en stor bestilling til kinsarvik, nå blir det en til!

    SvarSlett
  15. Genialt! Siden jeg ble veganer for noen måneder siden har jeg hatt litt vanskeligheter med å finne pålegg jeg liker så det har blitt mye havregryn, men denne oppskriften ble en åpenbaring for meg. Jeg lagde en verisjon med hvitløk, paprika og pepper og det ble kjempegodt! Tusen takk for hjelpen :)

    SvarSlett
  16. Bra å høre det er flere enn meg som har blitt forelska i nøtteost! Nom nom! ;)

    SvarSlett
  17. Jeg elsker virkelig disse pålegg-sidene dine <3

    SvarSlett
  18. Hei:) For en super blogg du har!!
    Jeg er veldig ny i gamet, og lurer på følgende: Hva slags cashewnøtter bruker du? Jeg ser for meg de salte i potetgullhylla, men det er vel kanskje ikke de du mener...? Og når det gjelder blender... Kan man bruke en vanlig smoothieblender, eller må man bruke foodprosessor?
    Takk så lenge!

    Linn:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det :)
      Jeg bruker usaltede, uristede cashewnøtter ja. Kjøp de på innvandrerbutikker eller helsekost.

      Til denne nøtteosten bruker jeg en blender, en helt vanlig blender slik man lager smoothies i. Da blir ostemassen supersmooth og fin :)

      Slett
  19. Hei. Tusen takk for fantastisk blogg. Vi bruker oppskriftene dine heletiden!
    Her er det et spørsmål angående agar og pålegg:
    Jeg har laget endel typer veganese (soyamelk, rapsolje osv), og brukt forskjellige krydder for å emulere pålegg (feks frokostsalat, med gressløk og løkpulver)
    Det jeg lurer på er om det går an å tilsette agar i soyamelken før man blander inn oljen for å få en mer kremet konsistens. Da kunne man eventuelt brukt litt mindre olje,
    Så, må man varme opp melken for at agaren skal funke? Hvis ja, kan man lage veganesen med varm melk? Hvis nei, hvor mye tykner agarmelken? Vil jeg kunne mikse det med olje i det hele tatt?

    Igjen, Takk for super blogg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og tusen takk for at dere følger veganmisjonen <3
      Når det gjelder vegansk majones har jeg faktisk ikke peiling i det hele tatt, så har ingen gode svar. Et område som ennå ikke er utforsket for min del
      Sjekk ut veganeren.com sin oppskrift på veganese: http://www.veganeren.com/2011/07/veganese-deilig-majones-som-kan.html

      Slett
  20. Du skriver mange plasser "rød paprikaflak". Er det oversatt fra "red pepper flakes"? Og de er spicy? I så fall er det røde chilipepperflak det er snakk om, det er tørkede chili som er knust... Har aldri sett flak av paprika, tror ikke det finnes(tror heller oversettinga gikk litt feil, paprika kalles "sweet paprika" fordi de ikke finnes spicy overhode)... Les her: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Crushed_red_pepper

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg mener det som på tyrkisk heter "pul biber". Dette er tyrkiske chiliflak som er mildere enn chili slik vi vanligvis er vant til. Det er dessverre ikke aå lett å få tak i overalt, men på trykiske butikker er det god sjanse for å finne det.

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...