Fakin' tofu bacon (facon)

Oppskrift Fakin' Tofu Bacon Facon Soyabacon Liquid Smoke Bjästflingor
Bacon trenger slett ikke å komme fra griser!
Smaken av røkt og salt er godt, og når råvarene er laget av soyabønner og ikke sier "nøff nøff", blir også en veganer fornøyd.

Jeg har fått flere etterspørsler om tofuoppskrifter. Sant å si så bruker jeg ikke mye tofu i matlagingen selv (foreløpig ihvertfall), men det hender jeg kjører på og lager litt "fakin' bacon", "facon" eller "juksebacon" på godt norsk. Særlig er dette populært blant enkelte av mine kjøttspisende venner og min samboer. Sistnevnte har forøvrig uttalt at han synes det likner på kylling og at han "ikke trenger kylling om vi kan ha slikt som dette isteden". Det klinger unektelig vakkert i en veganers ører :)


Så, hvordan i all verden lage "bacon"-aktige saker helt uten gris? Her kommer løsningen: tofu + liquid smoke:

Tofu har rykte på seg for å være "veggismat" nr. 1. Den er laget av soyabønner, likner en svamp, smaker svært lite i seg selv og må tilberedes for å være særlig interessant (etter min smak;). Den har evne til å trekke til seg smaker fra krydder og marinader. Konsistensen på fast tofu, som vi skal bruke i denne oppskriften, kan sammenliknes med noe "kjøttaktig". Tofu fås kjøpt i helsekostbutikker og enkelte velassorterte dagligvareforretninger. Det finnes både fast tofu (firm tofu) og myk tofu (silken tofu).

Liquid smoke er en slags "flytende røyk på flaske" som består av vann og kondens fra hickoryrøyk. En grei løsning for alle som ikke har et røkeri i bakgården. (Jeg fant liquid smoke i en tyrkisk butikk, men har også sett den i større dagligvareforretninger og nisjebutikker). Om du ikke får tak i liquid smoke, bruk Maldon røkt havsalt istedenfor vanlig salt i oppskriften. Det gir litt mindre røyksmak, men funker bra.

Oppskrift Fakin' Tofu Bacon Facon Soyabacon Liquid Smoke Bjästflingor

du trenger:
500 g fast tofu naturell
olje til steking

marinade:
3-4 ss soyasaus
1 ss liquid smoke (eller mer!)
3 ss næringsgjær

1. Del tofuen i så store biter du ønsker. Du kan kutte den i terninger, skiver eller hva du måtte ønske eller smuldre den til litt ujevne biter med hendene (slik jeg har gjort på bildet over).
2. Stek tofubitene i en ganske god dæsj olje i en stekepanne til de er gylne. Jeg pleier å la dem steke ganske lenge, helt til tofubitene ser nesten tørre ut. Da blir resultatet best synes jeg.
3. Mens tofuen steker blander du marinaden. Omtrent nå burde det begynne å lukte røkeri på kjøkkenet ditt.
4. Ta stekepanna av plata og hell marinaden over tofubitene, bland godt og gi det et par minutter til med steking, til all væsken er kokt inn og tofubaconet ser lekkert og gyllenbrunt ut.

Så enkelt var det, slett ikke noe hokus pokus! Nå har du plutselig tofubiter som er skikkelig nom nom, sprø utenpå og saftige inni.


* Miks og triks som du vil med andre krydder og smaker. Prøv feks chili, hvitløk, buljongpulver, vegan "parmesan", grillkrydder osv. Utelat hele eller halvparten av mengden liquid smoke, og du får litt mer "kyllingaktige" tofuterninger.

* Prøv fakin' tofu bacon på pizza, til frokosttallerkenen sammen med bakte tomatbønner, i pastaretter, gratenger osv.

* Prøv også fakin' tvp bacon, en variant hvor du bruker soya mince (tvp) istedenfor tofu. Passer utmerket på pizza!

Oppskrift Fakin' Tofu Bacon Facon Soyabacon Liquid Smoke Bjästflingor 


Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

36 kommentarer :

  1. Hurra! Kva innvandrarsjappe fann du liquid smoke på? Eg vandra rundt heile byen og endte opp med Centra før eg fann ei flaske (den siste dei hadde faktisk). Ellers har eg eksperimentert med å bruke Lapsang Souschong til å lage røyksmak. Kan være greit om ein er uroleg for å få i seg liquid smoke. Tippar denne oppskrifta funkar bra med tempeh og!

    SvarSlett
  2. Om du holder til i Oslo, så fant jeg liquid smoke på Sultan midt på Grünerløkka, bortgjemt innerst i en hylle der. Tror den kosta 15 kr ;)
    Lapsang Souschong, er det te du mener? Spennende! Hvordan funket det?
    Evt går det jo an å få tak i ferdig røkt tofu også, men det har jeg ikke testet ennå :) Ikke testet oppskriften med tempeh heller, men det funker sikkert bra!

    SvarSlett
  3. Eg har smaka røykt tofu, og den funkar i ein pinch, men får likevel ikkje samme "bacon" smaken som når ein bruker liquid smoke. Jepp eg meinar teen Lapsang Souchong. Den har ein kraftig røykesmak. Ein del rawfoodistar bruker den som ein smakstilsetjar då den er "sunnare" enn liquid smoke. Den er naturlegvis ikkje raw då. Eg eksperimenterer mykje med te generelt som smakstilsetjar, men mest grønn te. Eg er generelt litt te-nerd.

    Då eg var på sultan sist fann eg ikkje Liquid smoke. Eg spurde personalet, men dei sa "nei". Tydeligvis ikkje heilt klar over at dei hadde den sjølv, haha.

    SvarSlett
  4. Kan man lage dette uten bjästflingor? (Hva nå enn det er, hehe :P)

    SvarSlett
  5. Jada, det går helt fint å lage tofu-bacon uten bjästflingor.

    For å forklare litt: Bjästflingor kalles også næringsgjær eller på engelsk nutritional yeast. Det er rett og slett små gjærflak, ikke ment til å heve en brøddeig, men man kan bruke det som kosttilskudd (inneholder masse B-vit) eller, som her, til å smaksette matretter.

    SvarSlett
  6. De har også Liquid Smoke på Meny v/Ringen Kino. Ellers vil jeg anbefale å bruke tørket chipotle - røkt jalapeno, som røksmakstilsetter - de har det i løs vekt bl.a. på Gutta på Haugen. Vet ikke hvordan den funker ift tofu tilbredt på denne måten, men fantastisk i gryter, burgere og ikke minst salsa! Eksperimenterer med en ABU-røk for tiden, ikke knall-resultater hittils, men på vei mot noe.

    SvarSlett
  7. Spennende tips om chipotlerøkt jalapeno, det må man sjekke ut :)
    Hva er ABU-røyk for noe? Et slags hjemme-røkeri?

    SvarSlett
  8. oh yea i most definitly admire BACON!

    SvarSlett
  9. Hehe Facon- bra navn! Tofu er faktisk en av de sakene jeg prøver å spise mindre/lite av. Kunne nemlig levd av tofu ene og alene- elsker det!!

    SvarSlett
  10. Hehe, har lært meg å elske det jeg også! :) Hva er din favorittmåte å tilberede tofu på?

    SvarSlett
  11. Liquid Smoke kan kjøpes på ULTRA... I tillegg til vegansk matfløte, nordbo ost og tofu. Tenkte jeg kunne tipse om det, siden det er så mange som spør (og så sykt få butikker som fører disse varene).

    SvarSlett
  12. Dette var helt himmelsk! Smakte over all forventning og var nydelig sprøtt. Veldig moro å endelig kunne lage vegansk carbonara!

    SvarSlett
  13. Hver helg. Egg og facon/tofurøre og facon. Facon på pizza og i salat. Elsker den over alt på jord. TUSEN TAKK!!!!!

    SvarSlett
  14. Er helt n00b når det gjelder tofu... Går det an å bruke myk tofu når man lager dette? :\

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, du må bruke fast tofu. Myk tofu er som pudding og blir bare grøt i panna ;)

      Slett
  15. For en fantastisk oppskrift! Tusen takk - jeg er hekta :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig! :D Husker første gangen jeg smakte tofu bacon. Det var en åpenbaring ;D

      Slett
  16. Du kan kjøpe Liquid Smoke på apoteket. Der heter det Tre-eddik. I gamle dager het det Røyksyre. Far min brukte det i hjemmelaget kaviar. Men det er samme kjemiske navn på alle disse tingene hvis man googler. Vet bare at tre-eddik er (og lukter!) inni hampen sterkt. Kanskje Liquid SMoke er mildere. Jeg hadde begynt med tuppen av en teskje (eller 1 milliliter), hadde ikke turt å prøve en hel teskje eller spiseskje(!) i starten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jøss, så spennende. Den høres veldig intens ut. Men er det en eddiksmak på den?

      Slett
  17. Må testes har noen liter smoke liggende

    SvarSlett
  18. Presser du tofuen her før du steker den? Isåfall hvordan?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg pleier ikke å presse tofuen, bare klemmer den lett :)

      Slett
  19. Wow dette må testes! Går det an å fryse facon? :)

    SvarSlett
  20. Lagde dette med røkt tofu, tamarisoya, næringsgjær og paprikapulver (ikke liquid smoke), og steike så godt det ble! Nydeliiig!

    SvarSlett
  21. Må man bruke næringsgjær? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Neida, du kan fint sløyfe næringsgjæren. Det gir en ekstra god smak synes jeg, men blir kjempegodt uten også :)

      Slett
  22. Har lett lenge etter en oppskrift for jackfruitfacon, men fant ingen, så jeg prøvde akkurat denne oppskriften, med jackfruit i stedet for tofu (er litt skeptisk til tofu), og det smakte helt fantastisk! Man må bare passe på å kutte i veldig små biter, om man vil ha tilnærmet baconkonsistens.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, så spennende! Jeg har til gode å prøve jackfrukt, men nå har jeg hørt så mye om det at jeg må teste det snart!

      Slett
  23. Så spennende 😊 blogg, har fått mange idėer etter å ha lest. Er nybegynner

    SvarSlett
    Svar
    1. Velkommen inn hit! Forsyn deg så mye du vil av oppskrifter, og bare å spørre om du lurer på noe :)

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...