Tahini- pålegg av sesamfrø

Oppskrift Hjemmelaget Hvordan Lage Tahini Tahin Pålegg Sesamfrø Sesamsmør Sesame Butter
Sesamfrø er små næringsbomber!
De er proppfulle av umettede fettsyrer, kalsium, protein, E-vitamin og jern. 1 dl sesamfrø med skall inneholder hele 730 mg kalsium! Til sammenlikning er det 150 mg kalsium i 1,5 dl glass kumelk. En viktig næringskilde for veganere og melkeintolerante dette her.



Sesamsmøret jeg pleier å lage ser litt mer flytende ut enn på bildet her. Trikset for å få et smørevillig pålegg er å kjøre det lenge i food processoren og tilsette passe mengde olje :)

Tips:
Bruk frø med skall, fordi det meste av de gode næringsstoffene sitter nettopp i skallet.

2 dl sesamfrø
rapsolje, så mye du trenger for å få et smørevillig pålegg
ca 1 ts havsalt (NB: smak deg fram til hvilken saltmengde du liker best)

1. Sesamfrøene ristes lett gylne i varm panne.
2. Ha frø og salt i en food processor og kjør på full guffe et par minutter. NB: Vent litt med å tilsette oljen, da blir det lettere å få det til "smør".
3. Tilsett olje litt og litt og kjør til det har en smørevillig konsistens, omtrent som peanøttsmør.


* Oppbevar tahini i kjøleskapet, på glass med tett lokk. Da holder det seg minst en måneds tid.

* Ønskes en mer flytende tahini, tilsett mer olje.

* Nom-nom-tips: Prøv sesamsmør på lomper! Herlig! :D

* Sjekk arkivet for flere oppskrifter på hjemmelaget pålegg.


* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

9 kommentarer :

  1. Håvard B. Lindberg12. september 2010 kl. 20:27

    bra saker! Jeg tillot meg å tilsette flytende honning og litt saft fra en fersk sitron. mmmmmm....

    SvarSlett
  2. Det høres skikkelig nom ut!
    Den varianten der fikk jeg lyst til å teste. Kanskje bruke litt agavesirup e.l. istedenfor honning, så blir det helt vegansk :)

    SvarSlett
  3. Hva bruker man egentlig Tahini til? Smør, eller rent pålegg? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tahini brukes ofte i dressinger og sauser. Jeg bruker nok tahini oftest i hummus. Men det er nydelig som pålegg også.

      Slett
  4. kjøpte "lys tahini" på Kinsarvik en gang, og et lag med olje lå oppå selve pålegget.... vil det skje med det hjemmelagde? Tahini er jo perfekt i linsepostei :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke opplevd at hjemmelaget tahini får et slikt oljelag på toppen, men så har jeg heller aldri klart å få til å lage perfekt tahini selv.

      Slett
  5. Hvis man ikke har food processor, kan man bruke smoothiemaskin? Eller blir det ikke skikkelig most?

    SvarSlett
  6. skal det smake litt .. brent? eller har jeg ristet sesamfrøene for lenge?? fikk liksom aldrie en gyllen farge, men mer en brent lukt da jeg ristet dem..

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...