Pai med rødløk og sjampinjong (hvordan lage pai uten egg)

Oppskrift Hvordan Lage Pai Vegetar Vegan Polenta Polentapai Uten Egg Eggerstatning Eggallergi
Pai-elsker, her kommer oppskriften du ikke vil gå glipp av!
VeganMisjonen er stolt av å kunne presentere en knallbra løsning på pai-floken: "hvordan lage pai uten egg, men med et fyll som minner om egg i konsistens og som evner å holde en stor pai sammen uten at det blir en eneste saus".


I tidligere tider da jeg var vegetarianer lagde jeg ofte paier med egg som fyll, men etter jeg ble veganer (og la eggene på hylla) syntes jeg det var vanskelig å finne noen måte å lage pai på som fungerte bra. Jeg prøvde meg såvidt med minipaier med purre og tomat, men hadde fremdeles ikke funnet Løsningen med stor L. Etter en del grubling og eksperimentering har jeg endelig kommet fram til en supergod eggfri pai-variant, nemlig polentapai!

Polentapai fungerer perfekt for alle veganere og andre som ikke spiser egg grunnet allergi eller annet.
PS: Du trenger ikke være veganer eller egg-allergiker for å ha polentapai til middag. Det holder lenge med å være sulten på god mat! ;)

Litt teori før vi starter på selve oppskriften: Hva er polenta?
Polenta er mel laget av mais. Det er gult i fargen og kan være både grovmalt og finmalt. Du får kjøpt det i de aller fleste utenlandske butikker og i mange kolonialforretninger. Polentaen jeg har brukt i denne oppskriften er av den finmalte typen, men ikke helt "pudder" slik som vanlig hvetemel.
Les mer om polenta her.


(middag til 2 supersultne, lunch til 4)
paideig:
3 dl fint mel
1 liten ts salt
ca 90 g vegan smør
ca 1/4 dl kaldt vann

grønnsaksfyll:
2 store rødløk, delt i to og kuttet i halve ringer
4 medium ferske sjampinjong, i skiver
pepper

polentarøre:
4 dl vann
1 dl polenta
1/2 ts salt
en neve hakket frisk gressløk


1. Bland mel og salt i en bakebolle. Smuldre inn smør, ha i vann (litt og litt, det er ikke sikkert du trenger alt) og kna det raskt sammen til en jevn paideig.
2. Trykk deigen ut i en paiform (25-30 cm i diameter er passe).
3. Stek løk og sopp i litt olje til løken er myk. Kvern over litt sort pepper.
4. Bland vann, polenta og salt og kok opp, la det koke i ca 5 min under stadig omvisping. Ha i gressløken.
5. Fordel løk og sopp i paiformen og polentarøren over. Prøv å blande polentaen litt inn i grønnsakene med en gaffel. Stek på 200 grader i ca 30 minutter. La paien kjøle seg ned ca 10 min før servering.


* Server pai med rødløk og sjampinjong lunken sammen med en frisk salat.

* Paien smaker like godt kald, og den holder seg fint i kjøleskap et par dager. Skikkelig nom nom som frokost eller i lunchboksen!

* Flere deilige paioppskrifter finner du her.

Oppskrift Hvordan Lage Pai Vegetar Vegan Polenta Polentapai Uten Egg Eggerstatning Eggallergi








* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

20 kommentarer :

  1. Dette høres kjempegodt og veldig enkelt ut. Polenta skal absolutt testes her i hus, har ikke prøv det enda. Du er så kreativ og flink! :)

    SvarSlett
  2. Åh! Denne paien skal jeg lage på torsdag, da kommer mamma oppover på besøk! Woho! Du altså, du er så flink med oppskrifter du.

    SvarSlett
  3. Takk og takk :)
    Denne oppskriften er jeg temmelig fornøyd med at jeg kom fram til, det går jo ikke an å leve uten pai!! ;)
    Lykke til med pai-lagingen, den er veldig enkel å smelle sammen.

    SvarSlett
  4. Oj, så fin en blogg du har!! Så glad jeg fant den. Fant den gjennom Bentes blogg http://icefeather.blogg.no/ som anbefaler din blogg. Får vann i munn av å lese innleggene dine og blir superinspirert til å lage mye mer vagansk mat! Nom nom! Legger deg til i blogglisten min :-) Ha en fortsatt eventlyrlig dag!

    SvarSlett
  5. Oi, dette skal jeg definitivt prøve neste gang jeg lager pai!

    SvarSlett
  6. For en fantastisk blogg du har! Sitter og lurer på hvorfor jeg ikke har kommet over den før... Skal følge med videre :)

    SvarSlett
  7. Dette er den lekreste matbloggen jeg vet om, og jeg er ikke veganer. Får lyst til å prøve nesten alt!

    Fant forresten oppskrifter på "verdens beste veganburgere" i Bergen Tidende. Dersom du ikke er bergenser er linken her: http://dinmat.bt.no/content/view/full/40429

    SvarSlett
  8. * Smil *
    Det er veldig koselig å få så mange hyggelige kommentarer fra dere :) Moro å høre at oppskriftene faller i smak hos flere enn meg selv.

    SvarSlett
  9. Det ble godt! Litt tørr bunn da, kan det ha noe med at jeg brukte jyttemjøl kanskje? Husker ikke hvordan paibunn skal være, er så mange år siden jeg har spist det, hehe.

    SvarSlett
  10. Jeg bruker speltmel i paibunnen, og den pleier som regel alltid å bli perfekt for meg iallefall:)
    Paibunn skal vel generelt være litt tørr, ikke som knekkebrød eller sandkaker, men mer som... hmmm... en bittelitt saftigere utgave av en bixit-kjeks kanskje?

    SvarSlett
  11. Jeg signerer noen av kommentarene ovenfor: Jeg begriper ikke hvorfor jeg ikke har vært innom denne bloggen før. Utrolig vakker blogg, med fristende oppskrifter og nydelige bilder. Du har hvertfall en ny fast leser! Utrolig bra jobba :)

    SvarSlett
  12. Åh,den där måste jag testa! :D Är allergisk mot ägg och tycker det är svårt att få till en bra paj. Tack för tipset! :)

    SvarSlett
  13. Denne bestod gubbe-testen :D Hadde vennepar på besøk igår, og gubben der i huset elsket denne paien :D Nydelig!

    Vurdert å utgi en vegansk kokebok som består ''gubbe'' testen? :) Det virker som om det er siste steget for å få til en vegansk livsstil i familien :)

    SvarSlett
  14. Lailia: Haha, utrolig bra ide, en vegankokebok med mat som har bestått gubbetesten! Herlig!

    SvarSlett
  15. Hei:) Takk for kjempe lurt tips om å bruke polenta, nå spiser vi pai igjen. Kjempe godt var det. Takk for at du deler:D

    SvarSlett
  16. Håh! Dette ser deilig ut. Polenta kommer brukes flittig av meg fremover.

    SvarSlett
  17. Denne var så utrolig god! Polenta bkommer til å bli en fantastisk eggerstatning her i heimen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så supert å høre! Kos deg med pai :D Kan forøvrig også teste om kikertmel som eggerstatning i pai, helt fantastisk.

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...