Auberginegryte

Oppskrift Auberginegryte Mini Aubergine Indisk Gryterett Vegetar
Gryterett er varmende middag på kjølige dager.
Denne lager du av auberginer, tomater og typiske indiske krydder som garam masala og gurkemeie. Mmmmmmmm!

Her har jeg brukt mini-auberginer. De er akkurat som vanlige auberginer, bare i mindre utgave. Ganske lett å få tak i på mange av de fantastiske grønnsaksbutikkene drevet av innvandrere her i Oslo (hva skulle vi gjort uten dem!). Finner du ikke miniauberginer, bruk en stor vanlig aubergine isteden.

Det er tomatene som står for den fyldige og smaksrike sausen. Jeg har brukt 3 vanlige tomater som jeg puttet rett i gryta, pluss en bønsj minitomater som jeg hurtigbakte i ovnen på høy varme før de også havnet i gryta. Her kan du gjerne bruke overmodne, skrukkete tomater som ikke egner seg til å bruke rå i salater o.l.

Oppskrift Auberginegryte Mini Aubergine Indisk Gryterett Vegetar

(3 pers)
grønnsaker:
ca 30 minitomater
1 stor gul løk, hakket
4 fedd hvitløk, finhakket
1 dl vann
3 store modne tomater, i store biter
10 mini-auberginer, i skiver (ev. 1 stor vanlig aubergine, i terninger)

krydder:
1 toppa ss garam masala
1 toppa ts gurkemeie
1 ts paprikapulver
1/2 - 1 krm chilipulver (smak til)
litt salt (smak til)

Bak først minitomatene slik:
Legg de hele minitomatene i en ildfast paiform e.l. og sett de inn i stekeovnen. Sett ovnen på full guffe! La de stå til de begynner å sprekke (poff!) og sive ut saft, ca 15 min. Jeg tok ikke tida helt nøyaktig, varmen varierer fra ovn til ovn og det kommer an på størrelsen på minitomatene dine, så du må bare ta det på gefühlen.

Imens begynner du på gryta:
1. Blank løken i en skikkelig god dæsj olje i en kjele eller stor stekepanne med lokk.
2. Tilsett hvitløk, garam masala, gurkemeie, paprikapulver og chilipulver og la det frese kjapt. Nå utvikler det seg heftig krydderaroma i kjøkkenet ditt :) Rør og pass på så det ikke svir seg.
3. Ha oppi vannet, de store tomatene og auberginen. Bland godt og la det småkoke under lokk til minitomatene er klare.
4. Når minitomatene er klare tilsetter du de i gryta. La det hele putre forsiktig videre under lokk i 10-15 min. Smak til med salt.

* Spis auberginegryte sammen med en skive grovbrød eller med ris ved siden av. Nom nom!

* Se alle oppskrifter med aubergine HER.


Oppskrift Auberginegryte Mini Aubergine Indisk Gryterett Vegetar

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

12 kommentarer :

  1. Det hørtes veldig godt ut! Jeg er hjemme hos foreldrene mine i helga, og har ikke tilgang på alle krydderne jeg pleier å ha. Så tror jeg skal lage denne i kveld, men med grønne krydderurter i stedet for indiske krydder. Kanskje jeg til og med saktebaker tomatene, for det er så innmari godt. Takk for enda en fin oppskrift! Du er så flink :)

    SvarSlett
  2. Den blir helt sikkert god med urter istedenfor krydder også :) Tomatene og auberginen er jo så gode i seg selv :)
    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Denne må jeg prøve å lage en dag! Ser kjempegodt ut :)

    SvarSlett
  4. Du lager så mye godt og fristende! Dette så nok ut som et deilig og varmt måltid :-)

    SvarSlett
  5. Hvor ble det av rødbetrelishen? Så god ut, hadde lyst å lage den i dag :)

    SvarSlett
  6. Inger: Det med rødbeterelishen var en liten teknisk glipp, hehe. Oppskriften kommer først i desember. Veldig god, kan jeg love!! :D

    SvarSlett
  7. Denne er kjempegod! Lagde den for noen dager siden, men brukte rød paprika istedenfor store tomater, siden det var det jeg hadde hjemme. Ikke hadde jeg garam masala heller, så jeg smaket til med ingefær og buljong. Det ble fantastisk godt!

    SvarSlett
  8. Denne uken skal jeg prøve å introdusere barna mine for veganmat :) Jeg vil starte med denne retten her, og følge ukesmenyen din. Er veldig spent!! Tusen takk for en inspirerende og flott blogg!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, så spennende! Masse lykke til!! Hører veldig gjerne om hvordan det går :)

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...