Superrundstykker- uten gluten, uten gjær, uten hvete!

Oppskrift Glutenfri Bakst Bake Rundstykker Gjærfri Uten Gjær Gluten Hvete
Dette er en helt unik oppskrift på helt unike rundstykker.
De er melkefri, gjærfri, glutenfri og hvetefri! En drøm for alle allergikere og de som sliter med candida-problematikk. Eller for alle som liker godt brød :)

Oppskriften ble til da jeg ble satt på en diett hvor jeg måtte utelate hvete, gjær og gluten. Det var litt av en utfordring å skulle bake brød, og jeg måtte rett og slett bare eksperimentere meg fram med andre kornslag enn den vanlige hveten.
Etter en del mislykkede forsøk kom jeg til slutt fram til denne knallbra oppskriften. Den reddet meg virkelig det halvåret jeg var på diett, og den anbefales på det varmeste.

Rundstykkene blir luftige og fine.
Ingen kompakte klumper, selv om de ikke inneholder gjær. I tillegg smaker de kjempegodt!

Tips:
Du trenger en kaffikvern for å male mel i denne oppskriften, og du må en tur innom helsekosten for å kjøpe inn "alternative" ingredienser, men bortsett fra det er det veldig enkelt.
Ingen hevig, ingen elting, bare å slenge sammen deigen og steke.


(9 rundstykker)
1 dl gresskarfrø
3 dl quinoaflak
2 dl hirseflak
2 dl quinoamel (kjøp ferdig malt eller mal selv i kaffikvern)
0,5 dl rismel (råris eller villris kjøres til mel i kaffikvern, ev kjøp ferdig malt)
0,5 dl amarantmel, males til mel i kaffikvern
1/4 dl chiafrø, males til "halvmel" (dvs grovmalt)
0,5 dl hampfrø med skall eller bokhvete, males til "halvmel"
1,5 ts havsalt
0,5 dl rapsolje
5-7 dl lunkent vann

1. Bland det tørre.
2. Ha i olje og 5 dl av vannet, spe ev. på med mer vann om nødvendig. Deigen skal være ganske saftig, ikke som en vanlig brøddeig.
3. Form runde eller firkanta rundstykker og legg dem på bakepapir. Klapp dem jevnt høye, ca 2 cm.
4. Stek på 200 grader varmluft i ca 40 min.


* Varier med andre frø i deigen: feks solsikkefrø, sesamfrø, linfrø eller bokhvete.

* Del de ferdige rundstykkene i to, frys ned, varm dem kjapt i brødristeren, og du har ferske rundstykker på 1-2-3!

* Prøv også VeganMisjonens enkle oppskrift på glutenfrie og gjærfire erterundstykker med quinoamel.


Nystekte superrundstykker med favorittpålegget:

Oppskrift Glutenfri Bakst Bake Rundstykker Gjærfri Uten Gjær Gluten Hvete



* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

15 kommentarer :

  1. jeg har ikke quinoaflak og hirseflak. er dette nødvendig? er det eventuellt noe jeg kan bruke i stedet? :)

    SvarSlett
  2. Quinoaflak og hirseflak er selve basisen i denne oppskriften, så du må nesten ha ihvertfall en av dem for å lage disse rundstykkene.

    SvarSlett
  3. NOM! Så enkelt, godt og mettende! :D Fantastisk snilt av deg å dele alle de gode oppskriftene du finner på :)

    SvarSlett
  4. Supert! Har du flere oppskrifter på brød uten melk og hvetemel?

    SvarSlett
  5. Her er link til andre glutenfrie oppskrifter:
    http://veganmisjonen.blogspot.no/search/label/Glutenfritt
    Kanskje du finner noe som frister der :)

    SvarSlett
  6. hvor finner man hirseflak? på helsekosten?
    Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Hirseflak fås kjøpt på helsekost ja, men har også sett det på coop, meny og ica.

      Slett
  7. Hei! Dette så veldig spennende ut! Men jeg har et par spørsmål:
    - Tror du det vil fungere hvis jeg maler gresskarfrøene, og "helmaler" det som skal "halvmales"? Jeg liker ikke frø i bakst..
    - Hvis jeg husker rett skal man skylle quinofrø før man bruker de. Hvordan går det hvis jeg skal kverne de? Må jeg skylle og tørke de først da?

    SvarSlett
    Svar
    1. Helmaling går sikkert fint.
      Det stemmer, quinoa har naturlig litt av såpestoffet saponin utenpå skallet og bør skylles.
      Men det finnes typer hvor quinoaen er prevasket.
      De quinoafrøene jeg bruker trengs ikke å skylles, er av merket Aurion.

      Slett
  8. Hei!:)
    Jeg følger oppskriften til punkt og prikke, men rundstykkene mine blir "våte", hvordan får du dem så luftige og fine? Mvh Anne:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmm. De skal være litt "våte" inni. Mine er også det, ikke helt tørre som andre "vanlige" rundstykker. Men de blir bedre når de får stått litt og avkjølt seg synes jeg.
      Et triks er å ikke lage dem så tykke kanskje?

      Slett
  9. Takk for mange inspirerende oppskrifter :)

    SvarSlett
  10. Hei :) Jeg lagde disse og de ble gode! Men de er litt "tunge". Tror du det vil fungere med bakepulver for å gjøre de litt mer luftige?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan hende det blir mer puff med bakepulver, bare å teste. Men ellers så skal disse være litt sånn tunge, så du gjør ihvertfall ikke noe galt når du lager dem :) Hører gjerne fra deg om du tester med bakepulver.

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...