Blomkålsuppe

Oppskrift Blomkålsuppe Uten Melk Vegansk Hjemmelaget
Blomkål var noe jeg pleide å rynke på nesa av da jeg var liten. 
Etter det jeg kan huske, var blomkål synonymt med overkokte store biter som smakte kjeller. Rynke-på-nesen-fremkallende blomkål har derfor vært unngått i størst mulig grad, helt til samboeren min gav meg en utfordring jeg ikke kunne motstå: "Kan du ikke prøve å lage en vegansk blomkålsuppe?"


Blomkålsuppe er vanligvis basert på kumelk/fløte. Her har jeg brukt hjemmelaget mandelmelk isteden, pluss en potet for å skape mer fylde. Resultatet ble skikkelig nom nom, og blomkålens ufortjent dårlige rykte her i gården er herved fjernet for godt!


(middag til 2, forrett til 4)
1 medium potet
1/2 blomkål, i små biter (ta med stilken også, den har mye smak og næring)
3-4 dl vann, ettersom hvor tykk du ønsker suppa
1 gul løk, hakket + 1/2 dl vann
1 dl mandelmelk (eller annen vegetabilsk melk)
2 toppa ts vegan økologisk buljongpulver
ev. litt salt
fersk kruspersille, finhakket


1. Skrell og kok poteta (del den gjerne i biter, så koker den raskere)
2. Kok blomkålen mør i vannet, ca 4-5 min (den skal ikke bli overkokt)
3. Mens blomkålen koker, stek løken myk i litt olje + 1/2 dl vann
4. Ta ut noen av de fine blomkålbukettene (ca halvparten) med en hullsleiv og legg de til side.
5. Ha løk og potet oppi kjelen med blomkålen, mos med en stavmikser til det er jevnt. Tilsett mandelmelk og smak til med buljongpulver og eventuelt litt salt.
6. Til slutt har du de fine blomkålbukettene oppi kjelen og gir det et lite oppkok.


* Strø over finhakket persille, noen dråper frisk sitronsaft og server med brød.

* Sjekk også ut
- blomkålsuppe med poff (med indiske krydder)
- blomkålsuppe (superenkel, rask versjon)

* Se alle suppeoppskrifter her.


* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

17 kommentarer :

  1. Det ser veldig godt ut!

    Du kunne ikke tenke deg å skrive litt oppskrifter for Norsk vegansamfunn, som vi kan ha på nettsidene våre? Vi er en nystartet forening og holder på å bygge opp innhold til nettsidene og vil gjerne ha mange spennende oppskrifter som kan nå ut til flest mulig!

    SvarSlett
  2. Hei :) Interessant.
    Har ingen link til mail her inne ennå, men ta gjerne kontakt via mail på facebook-profilen min, så kan vi jo snakke mer om saken.

    SvarSlett
  3. Wow, den oppskriften var utrulig god! Tusen takk for den! Hvem trenger fløte liksom? :)

    SvarSlett
  4. Nomnomnomnom! Lagde denne til middag i dag, og ohoy! den var god!

    SvarSlett
  5. Den ble suuupergod!! Takk!

    - Nina

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra :D Åh, altfor lenge siden jeg lagde blomkålsuppe nå, må jeg lage snart igjen!

      Slett
  6. Har du fått prøvd oppskriften jeg ga deg? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jeg! :) Ble veldig god, mannen elsket den!
      Han mente det var slik moren hans lagde blomkålsuppe :D


      Litt for fet kraft etter min smak kanskje. Takk for oppskriften :)

      Slett
  7. Tenkte jeg skulle prøve denne... men da jeg kun har vanilje-sojamelk, skal jeg prøve å bruke GoGreen sin havrefløte... får evt ta masse vann oppi hvis den blir for tykk :P Kjekt at mannen likte suppa "mi" :D

    SvarSlett
  8. Denne oppskriften var utrolig god. Takk for at du deler så mye god veganmat med oss!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du likte den! Bare hyggelig og takk for at du bruker oppskriftene! :D

      Slett
  9. Denne ble perfekt!!

    SvarSlett
  10. Da var denne testet på mamma (og måtte bruke en skvett kumelk fordi eneste soyamelken jeg hadde var med vanilje), og resultatet var at hun slukte hele skåla og hele dama var et eneste stort "MMMMMMMMM!" :) High five!

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...