Nøtteost med gressløk og chili

Oppskrift Hjemmelaget Melkefri Ost Gressløk Nøtteost Vegan Uten Melk
Hjemmelaget melkefri ost med fersk gressløk og et hint av chili? Jatakk!
Du har kanskje fått med deg VeganMisjonens oppskrift på hjemmelaget nøtteost med pepper. Nå kan du gjøre deg klar for en ny variant!

Hjemmelaget nøtteost er et knallbra vegansk pålegg som jeg har blitt veldig veldig VELDIG glad i :) Jeg var helt fra meg av begeistring da jeg fikk til å lage nøtteost første gang, for jeg hadde lenge savnet et pålegg som var "ostete" og smørbart og som jeg kunne lage selv.


Ost uten melk er å få kjøpt, men disse er ofte ganske dyre, og utvalget er ikke kjempestort. Dessuten er det jo mye morsommere å lage sin egen, og denne unike nøtteosten får du ikke kjøpt noe sted.

(OBS!: Jeg prøvde å lage nøtteosten med agar-pulver, det fungerte ikke så bra. Bruk flak.)


(oppskriften gir 3 dl ostemasse)
1,5 dl nøtter (Jeg pleier å bruke en blanding av 1/2 dl mandler og 1 dl cashewnøtter. Makadamianøtter funker også bra. Om du bruker mandler, fjern skallet først.)
2,5 dl kokende vann
1 toppet ss agarflak (fås kjøpt på velassorterte helsekostbutikker eller bestill her)
1 dl frisk gressløk, finhakket
2 ts (eller mer om du vil) rød chili, finhakket
2 ts løkpulver
2 krm salt

1. Sleng nøttene i en blender og hell på halvparten av vannet. Kjør et par minutter til det har blitt en jevn krem. Skrap ned eventuelle nøttebiter på innsiden av blenderglasset med en slikkepott. Spe på litt og litt med resten av vannet og la det dure og gå noen minutter til.
2. Hell blandingen over i en kjele, visp inn agar og resten av krydderne. Varm sakte opp til kokepunktet og kok under stadig visping i ca 3 minutter.
3. Ha blandingen over i én eller to glassskåler og sett til avkjøling. Ostemassen virker nå ganske løs, men den kommer til å stivne når den avkjøles.


* Nøtteost holder seg ca 5 dager i kjøleskap.

* Nøtteost passer perfekt på koldtbordet, til ost-og-vin-kvelder eller på brødskiva/knekkebrødet en helt vanlig hverdag. Hvelver du den opp ned på et fat og gjør stas på den med litt ekstra gressløk på toppen ser den jo ganske pen ut også.

* Se flere oppskrifter på vegansk pålegg her.

Oppskrift Hjemmelaget Melkefri Ost Nøtteost Gressløk Vegan Uten Melk

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

14 kommentarer :

  1. Nam! Ser fantastisk godt ut:)

    SvarSlett
  2. Sånn vil jeg prøve å lage en gang! Jeg har agar i pulver, du vet ikke hvor mye jeg evnt må bruke for at det skal tilsvare det samme som i flak?

    SvarSlett
  3. Jeg har prøvd å lage nøtteost med agar-pulver, men da ble resultatet dessverre ikke noe bra. Konsistensen på osten ble ikke den samme som med flak.

    Du kan jo prøve deg fram, men for å få garantert bra resultat anbefaler jeg agar-flak :)

    SvarSlett
  4. Åh, det her blir flott julegave til pappan min :D

    SvarSlett
  5. Fantastisk oppskrift! Dette skal prøves rimelig raskt! Tusen takk :)

    Men... jeg kan ikke helt forstå hvorfor det ikke fungerer å bruke agar pulver? Nå tenkte jeg å blande nøttene for seg, og så lage en agar-blanding for seg selv med resten av vannet og agar, for å unngå å varme opp nøttene ;) Og så blande sammen? Hm

    SvarSlett
  6. Mjuuugly: Gi gjerne tilbakemelding om resultatet med agar-pulver og raw-testing!

    Da jeg testa med pulver fungerte det jo på et vis, osten stivnet ved avkjøling da også, men konsistensen ble mer kornete og grov på en måte enn med flak (og ikke like delikat etter min mening). Mulig jeg hadde for mye pulver i.. (brukte samme mengde som flak).

    Spent på å høre resultater :)

    SvarSlett
  7. er det avgjørende med flak/pulver?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja. Jeg synes konsistensen blir mer kornete med pulver.
      Uansett, du trenger kanskje halvparten mengde pulver enn flak. Har ikke testet ut nøyaktig mengde, men det bør jeg kanskje gjøre :)

      Slett
  8. Denne oppskriften skal jeg teste ut i dag - perfekt til helgekosen! 1 ss agarflak tilsvarer 1 ts agarpulver, så jeg kommer til å bruke pulver når jeg lager osten i dag (bare det jeg har i skapet!)

    SvarSlett
  9. Nam, denne ser kjempegod ut - gleder meg til aa proeve! :)

    SvarSlett
  10. Marlén Næss Eriksen10. juni 2015 kl. 20:03

    Denne står på plata nå - håper den blir god! :-D Gleder meg til å smake.

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...