Rosenkålsuppe

Oppskrift Rosenkål Suppe Rosenkålsuppe Purre Potet Vegetarmat Veganmat Grønn Sunn
To ting er sikkert nå som vi entrer årstiden med stadig kaldere temperaturer. 
Løvet forlater trærne sine og jeg får suppedilla!

I dag har jeg funnet frem rosenkål, purre og potet og "suppifisert" det hele. Denne suppa er så grønn at man nesten blir kurert for forkjølelse bare av å se på den.
Rosenkålsuppe er full av sunne vitaminer og andre godsaker som er bra for hutrende høstofre.


Les mer om rosenkål i en hyllest til rosenkålen.

(2 pers)
1 liter rosenkål (= ca 400g)
1 medium purre, kuttet smått
6 dl vann
2 ss vegansk buljongpulver
1 medium kokt potet, i biter (ca 100 g)
salt + pepper
1 dl vegetabilsk melk (nøttemelk, soyamelk e.l.)

1. Rens rosenkålen, kutt av nederste delen av stilken og fjern ev. stygge blader. Om det er ulik størrelse på rosenkålene, del de største i to slik at de blir omtrent like store.
2. Ha rosenkål, purre, vann og buljongpulver i en kjele og kok til rosenkålen er såvidt  mør. (Ca 7 min koketid for medium stor rosenkål). Stikk en kniv i de for å kjenne om de er møre. Ta ut ca 1/3 av rosenkålene med en hullsleiv og sett til side.
3. Tilsett potetbitene i kjelen og mos alt med en stavmikser til du har en jevn suppe. Ha i vegetabilsk melk og resten av rosenkålene.
4. Smak til med salt + pepper. Om du synes suppa er for tykk, spe med litt mer veg. melk eller vann.


* Kvern over litt sort pepper og server rosenkålsuppe sammen med en tykk skive grovbrød med smør.

* Se andre oppskrifter med rosenkål her.

* Se alle suppeoppskrifter her.

Oppskrift Rosenkål Suppe Rosenkålsuppe Purre Potet Vegetarmat Veganmat Grønn Sunn

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

9 kommentarer :

  1. hvorfor tenkte jeg ikke på det!! hadde en pose med rosenkål for litt sida, men måtte kaste de fordi jeg ikke fikk brukt opp alt. men suppe er jo en kjempegod ide!

    SvarSlett
  2. jeg måtte google hullsleiv:)

    SvarSlett
  3. Den så virkelig god ut! og så utrolig mange andre spennende oppskrifter! denne bloggen skal jeg absolutt legge under mine favoritter! :)

    SvarSlett
  4. ser godt ut! kjæresten liker ikke rosenkål da, så vet ikke helt hvordan jeg skal få testet den ut... kanskje jeg bare skal si at det er en ann kål-suppe? hehe.

    men! har du en oppskrift på majones?

    SvarSlett
  5. Lill Catrin: Hoho, årets morsomste kommentar!Måtte google hullsleiv jeg også nå :)

    tinekatrine: Denne suppa smaker veldig rosenkål, så om kjæresten din ikke liker det, er den kanskje ikke en fulltreffer. Har ingen oppskrift på vegan majones foreløpig.

    SvarSlett
  6. Tinekatrine; jeg har en Tupperware-oppskrift på majones uten egg - har ikke prøvd den ut enda!
    1 1/2 dl smaksnøytral olje
    1 ss sennep
    1/2 dl kald soyamelk
    salt og pepper
    Tilsett alle ingrediensene i den nevnte rekkefølgen og visp (med Smooth Chopper) til majonesen har ønsket konsistens. Tilsett eventuelt 2 fedd hvitløk og du har en enkel aioli.
    Hilsen Heidi - vegetarianer og Tupperwarekonsulent :O)

    SvarSlett
  7. den skal definitivt prøves en av de nærmeste dagene. spiser rosenkål altfor sjelden, det må det gjøres noe med:)

    SvarSlett
  8. Ja, endelig er det rosenkålsesong igjen, oppdaga jeg plutselig her om dagen. Blir en del av det her framover nå, nom nom!
    Om du er glad i rosenkål, vil du like denne suppa. Den smaker skikkelig rosenkål!

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...