Smørepålegg av kikerter

Kikerten kan brukes til så mangt, nå også som smørepålegg!
La meg presentere et nytt favorittpålegg. Det smaker herlig, er supersunt og lages på kun få minutter!

Det går liksom ikke an å bare spise én skive med dette pålegget... du bare MÅ ha én til ... og enda en, og enda en til! Men det gjør ingen ting, for dette pålegget kan du spise så mye du orker av. Det er jo nesten usannsynlig sunt.


Kikerter
Kikerter er svært rike på mange næringsstoffer, deriblant folat, kopper, fosfor, jern, magnesium, molybden og mangan. Dette er essensielle næringsstoffer, dvs at kroppen ikke kan produsere dem selv og må få dem tilført gjennom maten.
Inneholder 22 % protein, 5 % fett, 42 % karbohydrat og 13,5 % kostfiber.
(kilde: nrk.no)

Litt om hampfrø og hvorfor det er bra for deg
- Næringsinnholdet i hampfrø er eksepsjonelt. De inneholder 35 % protein, 18 % fett (i form av næringsrik olje) og 25 % karbohydrater.
- Svært rike på protein sammenliknet med feks eggehvite og kjøtt. Inneholder alle de 20 aminosyrene, inkludert de 9 essensielle. Aminosyrer er viktig for kroppen fordi de er byggesteiner i proteiner.
- Rike på umettet fett og de essensielle fettsyrene omega 3 og omega 6, samt omega 9.
- Fri for kolesterol og usunt transfett. 
- Inneholder en rekke mineraler (kalsium, kalium, fosfor, jern) og vitaminer (vitamin B og C).
(kilde: sanabona.no)

Jeg bruker selv en del hampfrø i mitt kosthold. De smaker veldig godt i seg selv, og jeg mumser gjerne i meg et par spiseskjeer hver dag. Smaken minner meg om hvit sjokolade med en lett nøttesmak (nom!). Ellers er de fine å strø over salater, avokado og annet pålegg, eller bruk de i bakst, i noe ala momsekuler, i smoothies... u name it.

Hampfrø fås kjøpt i de fleste helsekostforretninger eller kan bestilles på nett, feks her, her, eller her.

Vårløk er også sunt
Løken er en av våre sunneste grønnsaker og inneholder flere mineraler og vitaminer som C-vitamin, kalium, folsyre, kalsium, jern og fiber.
Den inneholder også en rekke antioksidanter og ser ut til å redusere risiko for blodpropp og hjerteinfarkt. Den har positiv innvirkning på kolesterolet, bidrar til en god tarmflora, og i tillegg regnes løkvekster både som sopp- og bakteriedrepende, og reduserer faren for utvikling av kreft.
(kilde greteroede.nolandbruknord.no)


Tips:
- Hampfrø kan erstattes av solsikkefrø.


250 g ferdigkokte kikerter, skylt og avrent (= 1 boks / ca 3,5 dl)
1/2 dl hampfrø (= ca 30 g)
1 dl finkuttet vårløk
1/2 dl vann
litt salt

1. Ha kikerter, hampfrø, vårløk, og vann i en food processor. 
2. Kjør til det er en grov mos.
3. Smak til med litt salt.


* Pynt gjerne med noen ekstra hampfrø på toppen ved servering.

* Oppbevares i kjøleskap, holdbarhet 4-5 dager.


Nom nom!


* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

34 kommentarer :

  1. Spennende med kikertpålegg! Dette må jeg prøve! Hvor lenge holder det i kjøleskapet?

    SvarSlett
  2. nommis!! Dette var godt og utrolig raskt og rote sammen ;) Spiser min tredje skive nå, å lillemor på 15 mnd koser seg med vårløk-hummus på skje!

    SvarSlett
  3. Det så kjempegodt ut! Skal få kjøpt meg hampfrø når neste stipend kommer, og prøve det!

    SvarSlett
  4. Emma: Nå har jeg ikke rukket å la det stå mer enn 2 dager før det ble sist opp, men vil tro det holder seg i minst 4 dager :)

    Trådsnella: Så kjekt at lillemor likte det også <3

    Ine: Håper stipendet ditt kommer snart da ;)

    SvarSlett
  5. Hampfrø! Har aldri prøvd. Skal kjøpe neste gang jeg er på helsekost!
    Så bra at du skriver at hampfrø er mye mer proteinrik enn egg og kjøtt! Da er det vegetabilst proteinkilde nr 3 som innehodler alle essensielle aminosyrer, i tillegg til soya og quinoa. Så mye smartere enn kjøttpålegg. Kjøttpålegg ineholder dessuten nitriter, nitrater, er saltet og av og til røkt. Alt dette er kreftfremkallende! Stakkars dem som bare spiser kjøtpålegg - de er ofre for sine uvaner og hjernevask fra kjøttbransjen :-(

    SvarSlett
  6. MMMmmmmmmmm nam nam!! Hadde dette til søndasgfrokost i dag til stor suksess.

    SvarSlett
  7. FANTASTISK godt pålegg!! Tusen tusen takk for oppskriften. Dette kommer vi til å lage ofte :D

    SvarSlett
  8. Ser veldig friskt og godt ut :) Har veldig lyst på å lage det, men har desverre ikke hampfrø :P

    SvarSlett
  9. Carita: Det går jo an å sløyfe hampfrøa inntil videre, blir helt sikkert godt allikevel :)

    SvarSlett
  10. Skal lage dette i morgen, er helt fastlåst med lesing i dag. Og kanskje linfrø fungerer noenlunde :)

    SvarSlett
  11. Oi, dette var godt! Minner om eggerøre på en måte.

    SvarSlett
  12. Jeg lagde dette med sesamfrø istedet for hampfrø, ble godt det også! Men måtte ha over litt olivenolje og kryddersalt for å virkelig få frem smaken. ;)

    SvarSlett
  13. Da har jeg endelig fått kjøpt hampfrø og laget dette pålegget. Helt nydelig!!! Tusen takk for en genial oppskrift!

    SvarSlett
  14. Det var DØDSGODT!! Virkelig, makes my morning!
    Maria

    SvarSlett
  15. Endte opp med å spise 4 brødskiver på rappen første gang jeg lagde dette, før jeg fant ut at jeg måtte prøve å spare noe til neste dag - dette blir nok fast inventar i kjøleskapet! Takk for oppskriften :-)

    SvarSlett
  16. Hehe, jeg blir også storspiser med dette i hus!

    SvarSlett
  17. Her ble det kikerter, bittelitt sesamfrø med skall og bittelitt linfrø, og littegrann vann, og en løkterning (vanlig løk). Har ikke smakt det enda, men det ligner mistenkelig på kålrotstappe i utseende og konsistens!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mmmm mmm MMM! Nom!
      Vet du hva, dette er faktisk mitt favorittpålegg :D Digger at du lager din egen versjon :))

      Slett
  18. OKEI så nå står glasset på kjøkkenet: økologiske kikerter og økologiske hampfrø....bittelitt salt, litt vann, og heiv oppi et halvt kryddermål med oregano. Så får vi se om dette kicker fra seg, da!! (hadde litt hampfrø i mandelsmøret mitt også)

    SvarSlett
  19. Da har jeg fullt oppskriften til punkt og prikke - og brukt hampfrø UTEN skall denne gangen. Sitter og momser skiver nå :)

    SvarSlett
  20. OMG: kikerter, en stor spiseskje tahini, en vårløk kuttet opp, et lite hvitløksfedd, en spiseskje hampfrø uten skall, litt vann... OMG...... !!!!

    SvarSlett
  21. Meg igjen!! :D Tips: tre teskjeer Extra Virgin kokosolje (gjort flytende i vannbad)!! Det gir en liten piff på det! Og er ekstra næringsstoffer også ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Halloen, alltid koselig når du stikker innom :) Fint tips om man ønsker mere næring ja, og litt kokossmak :) Eeeelsker kokos jeg, så hadde ikke hatt noe imot det!

      Slett
  22. Kan godt tenke meg at dette pålegget er nydelig. Jeg lagde pålegg med Rapunzel Hampolje. Oppskrift: soyabønner som bløtlegges over natta, spires i ett døgn og kokes med litt salt. La bønnene avkjøles i kokevannet. Mos sammen med Hampolje og evt vann hvis nødvendig. Veeeeldig godt pålegg. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, spennende! Takk for tipset. Du bruker kun soyabønner og hampolje (+ ev. vann) altså?

      Slett
  23. Dette er en oppskrift med potensiale! Personlig syns jeg det mangler litt smak (jeg fulgte oppskriften uten å legge i noe ekstra). Neste gang blir det nok med mer krydder i, men usikker på hva. Noen forslag til hva slags krydder og mengde (som er utprøvd og var godt ;))?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan for eksempel prøve med litt næringsgjær, løkpulver eller soltørket tomat.

      Slett
    2. Spennende! Takk for svar! ☺️

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...