Grønne linselus

Oppskrift Grønne Linselus Linseboller Veganske Kjøttboller Vegetar Tapasboller Vegetar Tapas Linser
Tapasboller av grønne linser!
Jeg har et prosjekt på gang, og det lyder som følger: Lage "lus" av ulike typer linser, alle med hvert sitt særpreg.
Fra før har jeg presentert røde linselus og gule linselus, og nå er det på tide å lansere den grønne versjonen!


Neida, de er ikke grønne...
Men de er laget av grønne linser og er aldeles perfekte til tapas, pasta eller på pizza. De smaker like godt kalde som varme og jommen er de også skammelig enkle å lage. Alt du trenger å gjøre er å koke linser, blande inn krydder, svoosje det sammen til en farse og steke!

Selv om det nå er skrekkelig mange år siden jeg smakte en kjøttbolle, er nok disse det nærmeste jeg har kommet som veganer. Så om du skal lage middag til noen som vanligvis ikke spiser veganmat og kanskje er litt skeptisk til slikt "snedig kaninfor", er disse bankers! 

Oppskrift Grønne Linselus Linseboller Veganske Kjøttboller Vegetar Tapasboller Vegetartapas Linser 

Herlighetene ble til en dag vi skulle ha hjemmelaget pizza, og jeg manglet spennende saker å bruke som fyll. Jeg fikk lyst til å ha noen enkle "kjøtt"boller oppå, og mens pizzadeigen sto til heving gikk jeg i gang med å koke grønne linser. Fort gjort at det blir snadder av slikt! 

En av mine favoritter: Grønne linselus på brødskive med smør!

Oppskrift Grønne Linselus Linseboller Veganske Kjøttboller Vegetar Tapasboller Vegetar Tapas Linser


(ca 25 stk)
4 dl grønne linser
1 ss vegansk buljongpulver
6 dl vann
3 gode ss løkpulver
2 ts paprikaflak (eller bittelitt chilipulver)
2 ss kikertmel
litt salt + pepper 

1. Ha linser og buljongpulver i en kjele og fyll på med vannet. Kok under lokk til linsene er møre, ca 20 min.
2. La linsene avkjøle seg noe. Hell alt innholdet i kjelen over i en food processor (dvs. få med all væske også). Tilsett løkpulver og paprikaflak og kjør til det er en ganske jevn farse. Det trenger ikke bli fullstendig mos, det er godt med noen linsebiter her og der.
3. Ha farsen over i en bolle og tilsett kikertmel, litt salt og pepper. Bland godt og la det stå og godgjøre seg i 10-15 min.
4. Form små, runde linselus og stek dem gylne i litt olje. Tips: Er lusene for løse, tilsett litt mer kikertmel i farsen.



* Eventuelle linselus-rester er supre å ha med i lunchboksen!

  
Nom nom!

 Oppskrift Grønne Linselus Linseboller Veganske Kjøttboller Vegetar Tapasboller Vegetar Tapas Linser

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

38 kommentarer :

  1. Hei,
    Det er en del av oppskriftene dine som har "vegansk buljongpulver" som ingrediens. Hva slags buljong er dette, og hvor får man tak i det?
    Hilsen Tina

    SvarSlett
  2. Oi! Disse skal jeg prøve asap! De ser jo helt nydelige ut! Og jeg som eeeelsker grønne linser! Takk for oppskrift, Jane! Du er så flink! :)

    SvarSlett
  3. tina: jeg er ikke hundre prosent sikker, men jeg vil tro det bare er snakk om grønnsaksbuljong, altså ikke kyllingbuljong eller annen buljong med animalsk fettkraft etc i seg. og så er det forskjellig kvalitet på forskjellig grønnsaksbuljong, antar jeg, noen er fulle av estoffer og rare greier, andre er mer naturlige. meny pleier å ha et godt utvalg av både flytende og fast (pulver) buljong.

    SvarSlett
  4. wormgirl og kjersti: Vegansk grønnsaksbuljong er laget av grønnsaker (ikke noe kyllingkraft her altså), og det finnes mange ulike typer.

    Jeg kjøper den på helsekostbutikk.
    Favoritten min er Naturata/Helios økologisk gjærfri grønnsaksbuljong. Fås også med gjær, veldig god. Brunt glass med gul plastkork. Ellers er Marigold også et bra merke.

    SvarSlett
  5. Linn: :) Om du elsker grønne linser, vil du digge disse ;D

    SvarSlett
  6. Endelig kom de grønne ja! Gleder meg til å teste.

    SvarSlett
  7. Det var ganske fjernt fra mine fantasier, men ser jo kjempegodt ut. På tide å få tak i flere grønne linser. Jeg må jo prøve min egen variant også med spinat og muskat ...

    SvarSlett
  8. Takk for svar :) Jeg prøvde meg med normal grønnsaksbuljong fra butikken en gang og følte alt bare smakte grønnsakssuppe. Derfor lurte jeg på om det var noe spesiell buljong med med "kjøttaktig" smak, siden det finnes i de fleste "kjøttaktige" oppskriftene :)
    -Tina

    SvarSlett
  9. Kjøper Naturata/Helios økologisk gjærfri grønnsaksbuljong på Meny Grorud eller Meny Stovner. Gir rundt 45 kr for glasset. Sikkert billigere enn den man kjøper på helsekosten. Tenkte jeg kunne tipse om det. Ellers så har jeg funnet Quinoa (økologisk) på Meny Grønland.

    SvarSlett
  10. Hvis man bruker ferdigkokte linser, skal man ha i vann da??

    SvarSlett
  11. hadde netopp disse her med strimlet squash og pesto..namnam :)

    SvarSlett
  12. Jeg fikk veldig lyst på disse nå! Litt i det seneste laget å begynne kokkelering, men nok en gang takk for alle den fine inspirasjonen :)

    SvarSlett
  13. Du er seriøst redninga mi i livet! ELSKER bloggen din, og selvfølgelig oppskriftene :D

    SvarSlett
  14. Mmm, desse skal eg definitivt lage i helga!

    SvarSlett
  15. Takk for alle de fine kommentarene dere legger igjen her :) Glad Jane :D

    SvarSlett
  16. disse lagde eg tirsdag, og de blei knallgode!har de til lunsj med salat og feta ost (er ikkje veganer ennå)og litt tahini. nooom!
    linsene mine måtte koke ganske lenge før dei ble møre synst eg, er det berre meg, eller er det variasjon i linsene?
    og, jane, min store veganhelt, min største melke "synd" er kesam. har det til nesten kvar middag. har du tips til vegan erstatning? liker ikkje disse veganske krem-ostene og soya youghurt er for søtt.

    SvarSlett
  17. Mmmmmm, heldig er den som kan ha disse til lunch!! <3

    Linser varierer jo i størrelse, så koketiden må ses an.
    Når det gjelder kesam har jeg faktisk aldri smakt det selv, så vanskelig å gi tips om noe som likner. Men har hørt fra andre veggiser at det ikke finnes noen god erstatning (ennå). Vi får bare vente og se om det ikke kommer noe på markedet etterhvert.

    SvarSlett
  18. Tusen takk for denne oppskriften, bollene smakte himmelsk med hjemmelaget brun saus, kokte grønnsaker og tyttebær. Min kjøttelskende samboer likte dem også kjempegodt og han spiste alt på tallerkenen sin :D

    SvarSlett
  19. Kjempegode linselus :) Vi hadde dem i wraps sammen med salat, soyayoghurt-dressing og salsa. Gleder meg til å prøve dem på brødskiva.

    Liv

    SvarSlett
  20. er det vanlig smør på brødskiva, eller er det en slags vegansk erstatning?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vegansk smør på skiva såklart :) Alpro soya er det jeg som oftest bruker.

      Slett
  21. Disse er helt nydelige! Familien min elsker dem, og det varmer en veganers hjerte når de ønsker disse i stedet for kjøttet. Dette er tredje gangen jeg lager det, og bruker 1/2 løk og 1-2 hvitløksfedd i stedet for pulver. Spiser dem med pasta eller squashgetti, og en tomatsaus. Utrolig godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, så gøy med en så flott tilbakemelding :D Made my day!
      Varmer mitt hjerte også, er jo intet som er bedre enn når familien foretrekker kjøttfri-varianten <3

      Slett
  22. Disse er utrolig gode med brun saus, kokte poteter/gulrøtter og tyttebærsyltetøy. Ekte vegansk husmannskost <3 Det er en av mine absolutte favorittretter her i verden tror jeg :D

    SvarSlett
    Svar
    1. :D Kult! Har ikke prøvd dem med brun saus og pottit, sånn typisk norsk liksom, men det hørtes godt ut :)))

      Slett
  23. Kan man bruke rød linser til disse? :))

    SvarSlett
  24. Skal de seks dl med vann man koker linsene i være med i foodprocessoren?

    SvarSlett
  25. Kan jeg bruke hvetemel i stedet for kikertmel?

    SvarSlett
  26. Kan man bruke split lentils? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mener du splittede røde eller gule? Da vil du få mer grøtete boller, siden splittlinser oftest blir til "grøt" under koking. Prøv helst å få tak i hele brune eller grønne linser .)

      Slett
  27. Går det an å bruke røde linser og steke dem i ovn? :-) tenkte å ta med til frokosten 17mai for å vise hvor god vegetarmat kan være.

    SvarSlett
    Svar
    1. Røde linser blir til grøt når de kokes, men det gjør ikke større brune/grønne linser. Jeg ville derfor gått for sistnevnte :) Ovnssteking går fint.

      Slett
    2. Tusen takk :-) vet du sånn ca hvor mange grader og hvor lenge?

      Slett
    3. Jeg ville prøvd med 225 grader i 15 minutter i første omgang :)

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...