Gule linselus

Oppskrift Gule Linselus Linser Linseboller Karri Kokos Middagskaker
Etter suksessen med røde linselus tenkte jeg det nå var på tide å iverksette del to av planen, nemlig gule linselus. Linselus-planen går ut på å lage "lus" eller små middagsboller av flere typer linser, og denne gangen er det altså de gule linsene som skal til pers!

Mens røde linselus har røde ingredienser, har gule linselus naturlig nok gule ingredienser. Og mens røde linselus har en smak av soltørket tomat og hvitløk, har gule linselus fått en helt annen karakter; disse har spennende innslag av karri og kokos! (At karri og kokos er en knallbra kombinasjon vet vi fra før, se likestilte karrikokoslapper).


Gule linselus er noe for seg selv, jeg har iallefall aldri smakt noe liknende. Og som du ser på bildene ble de også like frydefullt gule i fargen som jeg hadde håpet på :D
(Jeg har ikke jukset i photoshop, de er virkelig så gule ;))

Oppskrift Gule Linselus Linser Linseboller Karri Kokos Middagskaker

Oppskrift Gule Linselus Linser Linseboller Karri Kokos Middagskaker





(ca 30 linselus, nok til 3-4 pers)
1,5 dl gule linser
1/2 gul paprika, raspet
1/2 dl kokosmasse
1 ts karri (Jeg bruker "Rajah mild madras curry powder". Fås kjøpt på de fleste utenlandske butikker. Merk: Ulike karrityper kan smake ulikt, smak deg fram.)
1 ts gurkemeie
en liten dæsj olje
litt salt
1/2 dl små havregryn
ca 3-4 ss kikertmel (ev. annet fint mel eller potetmel)

1. Kok linsene i rikelig med lettsaltet vann i 10 min. Sil av vannet.
2. Ha linsene i en bolle, bland inn raspet paprika (få med alt paprikavannet som siver ut når du rasper den også) og resten av ingrediensene. Bruk en sleiv og arbeid det sammen til en farse, la hvile i 15 min.
3. Form små linselus og stek i olje på litt over middels varme til de er gylne og fine. (Viktig: Prøvestek en lus først, om den ser ut til å flyte litt utover i panna, tilsett litt mer mel i deigen og prøv igjen). La de renne av seg overflødig olje på kjøkkenpapir.

ris, brokkoli og grønne erter lager du slik:
Kok ris med dobbelt mengde vann + litt salt. Legg brokkolibiter på toppen av risen og la de dampe med de siste 10 minuttene av koketida. Bland inn frosne grønne erter siste minuttet av koketida og rør inn litt god olivenolje før servering.


* Serveringsforslag: gule linselus med ris, brokkoli, grønne erter og en herlig hjemmelaget kokosmelksaus. Skikkelig nom nom! :D

* Prøv også grønne linselus - veganske tapasboller.
 
Oppskrift Gule Linselus Linser Linseboller Karri Kokos Kokosmelk Saus Middagskaker Kokosmelksaus

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

17 kommentarer :

  1. Enda en oppskrift som skal prøves! :-))

    SvarSlett
  2. Åh, det skal prøves! Kokosmelksausen så nydelig ut :D Kjøper man forresten gurkemeie på vanlig dagligvare?

    SvarSlett
  3. Titter titt og ofte innom bloggen din, og må si det er mange flotte oppskrifter her! :) Gleder meg til å prøve dette snarest!

    SvarSlett
  4. Gurkemeie er å få tak i på større matbutikker.

    Om du kjøper det på utenlandske butikker kalles det "Haldi".

    SvarSlett
  5. Testa ut denne i dag, men laga dei meir som små burgerar enn falafel-liknande. Veldig gode. :)

    SvarSlett
  6. Jeg elsker den røde versjonen, så jeg skal absolutt prøve den her også! Den røde passer også veldig godt som burgere synes jeg, en hit hos hele min ikke-vegetariske familie;) Takk for MASSE gode og ikke alt for vanskelige oppskrifter!

    SvarSlett
  7. Jeg synes de røde linselusene er kjempegode, så jeg inviterte opphavet på middag og disket opp med den spennende retten "gule linselus". Det gikk heller dårlig gitt... Jeg synes ikke de var gode i det hele tatt. Det ble til noen smakløse, trørre linseboller som ikke var i nærheten av den røde varianten. Jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke, men det er selvsagt mulig at jeg kan ha gjort en feil et sted,. Retten *så* identisk ut som på bloggen her - den bare smakte ikke noe...

    Jeg vet ikke hvor lyst du har på negative tilbakemeldinger, men jeg tenker at man ikke kan bli bedre dersom man bare får skryt og kritikken blir holdt hemmelig :)

    SvarSlett
  8. Kristin: Jeg har laget disse gule linselusa flere ganger og synes de både smaker veldig godt og har en fin konsistens. Det var jo synd at de ikke ble helt topp hos deg.

    Det er alltid en liten utfordring å lage farser, og man må ofte justere litt på oppskrifter underveis, (om den virker for tørr, tilsette litt mer væske, om den virker for våt, tilsette litt mel, havregryn e.l.).

    Uansett: Bedre lykke neste gang! (om du tør prøve de igjen)
    :)

    SvarSlett
  9. Hei!
    Takk for at du deler gode oppskrifter! Jeg har forsøkt å lage de røde linselusene, og skal forsøke de gule linselusene snart. Samboeren min, som er vegetarianer digger smaken og konsistensen!!!

    Det jeg lurer på er om du steker dem på sterk varme og om du bruker mye olje under stekingen. Da jeg forsøkte meg på å steke de røde linselusene som små boller, ble de ikke faste inni - mulig jeg blandingen min ble for blaut.

    Hvordan får jeg de godt gjennomstekt uten å kjøre de om til medaljonger?

    SvarSlett
  10. Hei!

    Takk for at du deler oppskrifter =)

    Som rovdyr synes jeg det er vanskelig å finne god mat til min kjære samboer, som er vegetarianer. Men her har du reddet dagen min!!!

    Jeg har laget røde linselus og de ble kjempegode!!! De gule skal også forsøkes =)

    Jeg plagdes litt med at de ikke ble godt nok gjennomstekt når jeg stekte de røde linselusene. Jeg brukte middels varme og mener røra var grei. Bruker du mye olje når du steker de? Erfarte at de kunne bli noe brent på utsiden, men løs inni... Men de fungerte greit når jeg lagde de som flate medaljonger i stedet.

    Hva kan jeg gjøre for å få de gjennomstekt som "boller"?

    SvarSlett
  11. Hei!
    Du kan prøve med litt mer mel i røra. En spiseskje mel fra eller til kan ha mye å si for stekeresultatet, om du synes de ble løse inni kan det være redningen.

    Du må bruke en del olje å steke i, de skal ikke friteres altså, men olje trengs :) Husk det er ikke noe fett i linser, slik som i kjøtt, så da må vi slumpe på med en god dæsj olje til stekinga ;)

    Uansett så oppfører ikke linselus seg som kjøtt, så de blir ikke "gjennomstekt" på den måten kjøtt blir det.

    Lykke til! :D

    SvarSlett
  12. Når jeg steker linselus (jeg har bare prøvd de røde og de er fantastiske), så lager jeg bare en liten "dam" av olje i en ende av stekepannen, og så legger jeg lusene i, en for en, og alle får en liten tur innom dammen for å få olje på undersiden :)Og når jeg snur dem for å steke dem på den andre siden så gjør jeg det samme. Da unngår jeg å bruke mer olje enn strengt tatt nødvendig ;)

    SvarSlett
  13. For ekstra smag og hvis den karry, man bruger, er lidt slap, kan man lige stege den af i olien først i en gryde. (Ok. det er måske ikke så aktuelt længere jf. beskeden 8. dec. 2010, men trikket kan jo bruges alligevel:))
    Vh
    Dorthe

    SvarSlett
  14. Er det mulig å bytte ut havregryn med noe annet mel som er glutenfritt og ikke havre? =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, er det du som spurte på oppskriften på røde linselus også? :) Er ikke umiddelbart bare å bytte ut, men du kan prøve med kokt ris.

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...