Nøtteost med paprika

Oppskrift Hjemmelaget Ost Nøtteost Paprikaost Melkefri Agar
Hvis du tenker at det må være kjedelig å spise brødskiver for en stakkars veganer, som verken spiser ost, egg, kjøttpålegg eller fiskepålegg, må du herved tenke om igjen!

Jeg må innrømme at jeg brukte litt tid på å finne ut hva i all verden jeg skulle ha på brødskiva selv, da jeg gikk fra å være vegetarianer til veganer. Jeg var vant til å spise mye ost, og det var ikke så lett å finne noe som liknet.


I begynnelsen ble det en del avokado og tomat på skiva, eller rett og slett suppe eller grøt isteden for brødskiver. Vel og bra det, men det var den osten da... Klart det finnes veganske oster å få kjøpt, men som den uhelbredelige kokkenerden jeg er, var det et fristende eksperiment å prøve å lage min egen melkefrie ost. Løsningen ble en nøttebasert smøreost som slett ikke er vanskelig å lage selv.

Første oppskrift på nøtteost ble presentert i artikkelen hjemmelaget nøtteost med pepper. Variant nummer to kan du lese om i nøtteost med gressløk og chili.

Frokost, ristet rugbrød med hjemmelaget paprikaost.

Oppskrift Hjemmelaget Ost Nøtteost Paprikaost Melkefri Agar

(oppskriften gir ca 3 dl ostemasse)
1,5 dl nøtter (Jeg pleier å bruke 1/2 dl mandler + 1 dl cashewnøtter. Fjern skallet om du bruker mandler)
2,5 dl kokende vann
2 ss frisk rød paprika, finhakket (pluss litt ekstra til å strø oppå osten til slutt)
1 ts rød chili, finhakket
2-3 ts paprikapulver
3 ts løkpulver
2 krm salt
1 toppa ss agar-flak (fås kjøpt på velassorterte helsekostbutikker, eller bestill her)

1. Ha nøttene i en blender sammen med halvparten av vannet. Kjør et par minutter til det har blitt en jevn krem. Skrap ned eventuelle nøttebiter på innsiden av blenderglasset med en slikkepott. Spe på litt og litt med resten av vannet og la det dure og gå noen minutter til.
2. Hell blandingen over i en kjele, visp inn frisk paprika, krydder og agar. Varm sakte opp til kokepunktet og kok under stadig visping i ca 3 minutter.
3. Ha blandingen over i én eller to glassskåler. Strø over litt ekstra finhakket paprika og sett til avkjøling. 


* Nøtteost med paprika holder seg 4-5 dager i kjøleskap.

* Se flere veganske påleggforslag i arkivet.

Oppskrift Hjemmelaget Ost Nøtteost Paprikaost Melkefri Agar

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

15 kommentarer :

  1. Denne ser kanonfantastisk ut :)

    SvarSlett
  2. Ooo, det såg kjempegodt ut! :D

    SvarSlett
  3. Dette ser godt ut. Må prøves.
    Alltid gøy med nye oppskrifter. :)

    SvarSlett
  4. Tips til Osloboere: AGAR-FLAK selges på Røtter og på helsekostbutikken på Grønland (like bortenfor Meny og Nille).

    SvarSlett
  5. Dette ser nydelig ut!

    Jeg har vært vegetarianer en stund, men nå skal jeg prøve en veganmåned. Bloggen din er en stor inspirasjon!

    SvarSlett
  6. Da har jeg prøvd å lage nøtteosten med paprika... og for å være helt ærlig hadde jeg ganske små forventninger!! Men den ble jo kjempegod!! Tusen takk for oppskriften!! Høsthilsen fra Heidi E.

    SvarSlett
  7. Hehe. Det kan virke usannsynlig at nøtter kan bli til en god smøreost ja, men det kan det faktisk :) Du bør teste de andre variantene av nøtteosten også, har en med pepper og en med gressløk. Kjempegode!

    SvarSlett
  8. Du er blitt min inspirasjon :) etter å ha lest bloggen din i et år no, så har jeg bestemt meg for å gå fra vegetarianer til veganer... Har hatt lyst til det lenge lenge, men det er ikke så lett å bare pluttselig ikke spise ting med melkeprodukt... Har prøvd å gjøre det gradvis..men no er jeg klar.. og bloggen din er min mekka fra no av :) Du lager super gode oppskrifter som er enkle å følge... Masse hilsen ny frelst veganer..

    SvarSlett
  9. Hei :) Jeg har noen oppskrifter med gelatin som jeg ønsker å veganisere. Dermed lurer jeg på hvordan forholdet mellom agar og gelatin blir? F.eks. hvor mange ss agar som tilsvarer en gelaatinplate. På forhånd takk!

    SvarSlett
  10. Hei. Jeg har aldri selv brukt gelatin, men jeg tror dete r omtrent sånn at 1 plate gelatin tilsvarer ca 0,5 g agar.

    SvarSlett
  11. Hei!
    Jeg har veldig lyst til å prøve denne, men magen min er ikke så glad i cashewnøtter, så lurer på om det er noe annet jeg kan bruke som fungerer like bra? :)
    På forhånd takk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Du kan bruke mandler, macadamianøtter eller en blanding av disse :)

      Slett
  12. Hei! Ser god ut. Lurer på om den kan falle i smak på en 6 åring :-D Jeg har to krukker med agar malt, men har det noe å si om det er malt eller flak? Men så ser jeg at begge gikk ut i mars 2017 :-o vært godt gjemt innerst i skapet å etter flere oppskrifter med agar å vet det er sunt så kom jeg på jeg hadde det. Vet du, eller noen andre som har kommentert her om de kan brukes. 11 mnd siden da :-o hilsen Jeanette. S.jansen

    SvarSlett
    Svar
    1. Vil tro en 6-åring vil like den, men kanskje være litt sparsom på chilien? Jeg hadde brukt agaren, så lenge den har ligget tørt :)

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...