Hjemmelaget falafel

Oppskrift Hjemmelaget Falafel Kikerter
Disse avhengighetsskapende vidundrene kalles falafel, er kjempelette å lage og smaker helt fantastisk!! 
Jeg har skrevet om falafel i en tidligere post hvor jeg brukte falafelmiks på pose, men nå var det jammen på tide å bli ferdig med pulverposestadiet og komme til bunns i falafelmysteriet én gang for alle.

Etter en del eksperimentering kan jeg nå presentere resultatet: En bombesikker oppskrift på 20 uimotståelige perfekte hjemmelagde falafelboller.


Takk til damen bak disken i min tyrkiske nærbutikk for kryddertips :)

(ca 20-25 stk)
5 dl kokte kikerter (=2 dl tørre som du bløtlegger over natta og koker)
1 gul løk, hakket
3 fedd hvitløk, hakket
1 krm spisskummen
1 krm kardemomme
1 lite krm chilipulver
1 krm paprikapulver
1 ts tørket koriander (ev. 1 liten neve frisk finhakket ( koriander eller persille)
1 ts salt
litt pepper
1 toppa ts bakepulver
1 krm natron
ca 5-8 ss kikertmel (også kalt grammel) (ev. bruk annet fint mel)

1. Bløtlegg kikertene over natta. Skyll og kok de møre i rikelig med vann i ca 60 min (jeg bruker ikke salt i kokevannet). Skyll kikertene i kaldt vann. (Det går fint å bruke kikerter på boks også)
2. Ha kikertene i en stor bolle og mos de litt med en sleiv. Tilsett løk, hvitløk og krydderne, bakepulver og natron.
3. Kjør deigen i en food processor til det er en fin og jevn blanding. Ha deigen tilbake i bollen og rør inn ca 5 ss av kikertmelet. La hvile i 30 min.
4. Form små, runde boller (omtrent samme størrelse som en ping-pong-ball) og stek de i olje i en stekepanne. Flat de litt ned i panna.
Viktig: prøvestek en bolle først og sjekk konsistensen, om den virker for løs, tilsett mer kikertmel.
La de renne av seg på kjøkkenpapir.


* Spis falafelboller i pitabrød/lefse med hummus, salat, tomat og agurk, med bulgur eller som de er med hjemmelaget ketsjup.

* Stek opp en haug med falafel og frys ned de du ikke spiser opp. Ved akutt falafelbehov kan du ta opp det du trenger og varme de forsiktig på lav varme i stekepanne med lokk. 

* Prøv også
- kikertburgere med spinat og lime (store falafel-burgere)
hirsafel (falafler laget av hirse)
- ovnsstekt falafel
- tofulafel (falafel med tofu)
- lyn-falafel (rask versjon)
- min beste falafel (ny og forbedret)

Nystekte falafelboller med verdens beste ketsjup:

Oppskrift Hjemmelaget Falafel Kikerter Ketsjup Ketchup

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

87 kommentarer :

  1. Hei!
    Lagde disse idag og de ble kjempegode!!!
    Takk for at du deler disse fine oppskriftene! :)

    SvarSlett
  2. Så flott at falaflene ble vellykket!
    Hjemmelagde falafelboller er jo bare til å spise opp ;) Nom nom!

    SvarSlett
  3. disse var PERFEKTE. tusen takk :D

    SvarSlett
  4. NOM!! Det funket helt fint med kikerter på boks :)

    SvarSlett
  5. NAM! De ble kjempegode! Brukte 5 ss kikertmel, kunne sikkert hatt 6, men de ble veldig bra slik også! :-))

    SvarSlett
  6. Jeg syns disse smakte litt lite... Krm er vel kryddermål, ca 1/5 teskje? Eller har jeg bomma helt? De ble fine i konsistensen, men syns de kunne smakt mer!

    SvarSlett
  7. Jeg har laget disse! De smakte akkurat som jeg håpet de skulle! Må innrømme at jeg strevde litt med stekingen, men det gikk. :]

    SvarSlett
  8. Hei, trenger man å bløtlegge kikerter på boks? Trenger disse å koke i 60 minutter slik som de tørre kikertene?

    SvarSlett
  9. Kikerter på boks er ferdig kokt og trenger ikke bløtlegges eller kokes. De er fiks ferdig til bruk :) Skyll og sil av vannet bare.

    SvarSlett
  10. Ah, veldig greit å vite:) Jeg kokte dem nemlig i en time når jeg lagde dem, hehe...

    De ble farlig gode! NAM:D

    SvarSlett
  11. Lagde akkurat en porsjon. Faaaantastisk gode!!!!:)
    Takk for kjempefint oppskrift!

    SvarSlett
  12. nettopp lagd disse falaflene. Ble veldig gode! Ps, har du noen erfaring med å fryse ned falafeldeigen?

    Anette

    SvarSlett
  13. Å fryse ned selve falaflene funker bra, men jeg har ikke prøvd å fryse ned deigen.

    SvarSlett
  14. kan man bruke maismel istedet for kikertmel?

    SvarSlett
  15. Det tror jeg skal gå bra. Er jo ganske liten mengde mel som trengs. Du får teste og se :)

    SvarSlett
  16. Nå har jeg akkurat laget falafel,og de ble utrolig gode.
    Takk for mange flotte oppskrifter,jeg er ikke vegetarianer selv men du har en flott og inspirerende blogg.

    SvarSlett
  17. Takk :D Supert at falaflene ble bra. Elsker falafel!!

    SvarSlett
  18. Nå har vi nettopp spist oss en kjempedeilig falafelmiddag.Selv mini på 2 år(som er inne i superkresenperioden)måtte smake på de flere ganger...

    SvarSlett
  19. Jeg har fulgt bloggen din en stund nå og i går ble det falafel til middag. Det ble kjempegodt! Du har en veldig bra blogg og du er utolig flik. :)

    SvarSlett
  20. falafel er så godt

    SvarSlett
  21. Kjempegode med pasta, broccoli og "ikke bare en tomatsaus" som finnes her på bloggen :))

    SvarSlett
  22. De er kjempegode!!! Må lage dobbel porsjon her i huset:)Prøvesmak deigen før steking er mitt råd. Da vet man om det trengs mer krydder!!!Som tilbehør hadde vi hjemmelagd tzatsike og kokt ris m grønne linser pluss forskjellige krydder i den også:)Herlig

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres kjempegodt ut! :)
      Prøvesmaking må til ja, veldig bra tips. Pleier alltid å lage dobbelt porsjon jeg også, og så fryser jeg ned. Nomnom!!

      Slett
  23. Nå er søsteren min i full gang med å lage falafflene til middag! gleder meg masse til å spise dem. NAM! Du har kjempemange, velsmakende og flotte oppskrifter her på bloggen din!:))

    SvarSlett
  24. Falafel er supermums! Men jeg støter på et ultramerkelig problem når jeg prøver å lage dem selv. (Okei, jeg støtte på et problem den ene gangen jeg prøvde før jeg gav opp...) Konsistensen blir bra, og det sekundet jeg setter tennene i dem smaker de himmel! Så kommer den... Den ville ettersmaken av... badebasseng. Jeg tuller ikke, falaflene mine smaker badebasseng. En eneste liten anelse rundt hva jeg kan ha gjort galt? o.O

    SvarSlett
    Svar
    1. Hahaha, (unnskyld at jeg ler) men hihihihi dette må være den morsomste kommentaren jeg noengang har fått ;)))

      Badebasseng?!? Hoho :D Da får jeg assosiasjoner til klor, gummibadehetter og våte badedrakter. Hmmm. Dette høres meget snodig ut altså.

      Kan det være at kikertene du brukte ikke var av den gode sorten? Eller kanskje du slumpet oppi littegranne klor hihihihi :P
      Nei du, jeg aner virkelig ikke hva som har gjort at falaflene dine smakte badebasseng, men jeg vet ihvertfall helt sikkert at sånn skal de IKKE smake.

      Foreslår at du prøver igjen med en annen type kikerter. Feks de fra rema eller fra eldorado, de er bankers bra!

      Masse lykke til!!! Hører veldig gjerne rapport om hvordan det går. Takk for en god latter ;))

      Slett
    2. Eller kan det ha vært et av krydderne du brukte, eller melet, som tilførte smaken av badebasseng? Lukt og smak på dem før du bruker de neste gang. Synderen må jo finnes et sted! :)

      Slett
  25. Har du hatt i for mye natron? Jeg gjorde det første gang jeg lagde disse, og de ble litt sure i ettersmaken. Den gangen jeg målte skikkelig(ikke bare helte natron i "på øyemål")ble falaffelene kjempegode.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tipper denne kommentaren var svar til Ingvill rett over her :)
      For mye natron kan kanskje være synderen ja, lurt tenkt!

      Slett
  26. Hmm, interessant! Må prøves. Jeg lagde de ovnsstekte i dag, og der var det ingen antydninger til hverken badebasseng eller natron, så det kan jo hende. Skal prøve disse på nytt, med supernøye oppmål av natron!

    Tusen takk for svar, begge to! :D
    plaskplask

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er vi inne på noe ;) Finnes jo ikke snurten av natron i de ovnsstekte, så kanskje det faktisk er "for mye natron" som er badetrollet! :O)

      Var det forresten dine ovnsstekte falafler jeg så på instagram i dag? :D

      Slett
  27. Haha, hvis det var den med squash og sånt, så stemmer nok deet. :D

    SvarSlett
  28. Tror du det går fint om jeg kutter ut bakepulveret og natronen? har ikke dette i hus akkurat nå, og jeg har superabstinenser på fallafel! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Litt seint svar her kanskje, men det skal gå helt fint! Kanskje ikke like fluffy flafflaffer da, men det kommer til å funke :)
      PS: Skjønner godt åssen du har det med falafelabstinensen!

      Slett
  29. Oppdatering rundt bassengfalaflene! Jeg tror jeg har funnet synderen. Driver og baker brød, og hadde litt for lite mel, så jeg tilsatte litt av kikertmelet jeg kjøpte billig på helsekost i Spania. Kjennes ut som at jeg spiser badeland. Kikertmelet er eneste fellesnevner. Nå ble jeg litt ekstra gira på å prøve på nytt, med falaflene, altså. Uten spaniabassengmel. :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hæres ut som det var der bassengsmaken kom fra da ja!
      Håper du har fått laget falafler igjen, UTEN basseng :)

      Slett
  30. Laget akkurat en ladning, og det ble så godt at til og med en som egentlig ikke liker falafel syntes det var kjempegodt. Tror likevel jeg vil ha oppi litt mer krydder neste gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yay! Så bra. Kjør på med mer krydder, det er topp :D

      Slett
  31. Hei!

    Hvor store er de gule løkene du bruker?

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra spørsmål! Jeg går alltid ut fra medium størrelse på løk i oppskrifter, men det kan jo variere ;)
      Jeg tenker at en medium stor løk er sånn at den passer i hånda mi, litt mindre enn et stort eple kanskje?
      Hmmm.

      Slett
  32. Hvor stor er hånden din? ^^

    Neida :D takk :) har 2 ganske store løker og er fersk med å lage mat fra scratch.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe.
      Lykke til med matlagingen og løkene! Det blir helt sikkert bra, litt løk fra eller til er ikke så nøye ;)

      Slett
  33. HA I ET EGG I OPPSKRIFTEN. OG DYPP FINGRENE I ET GLASS VANN INIMELLOM NÅR DU RULLER BALLENE :) da blir de fine og faste :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Værsågod ha i egg de som ønsker det, men da blir det ikke akkurat veganske falafler ;)
      Må legge til at originale falafel er helt uten egg, og egg er slett ikke nødvendig i denne oppskriften for å få dem til å holde sammen i panna :)

      Slett
  34. Supergode falafler!! lagde de til middag idag :) Håper det greit at jeg legger ut oppskrifta på bloggen min?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra de falt i smak! :) Bare å dele videre, legg ved link hit da :)

      Slett
  35. De var kjempegode, men deigen hang ikke så godt sammen. Jeg anbefaler derfor å blande ett egg inn i deigen slik at miksen henger litt bedre sammen. slik blir den også saftigere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Et egg gjør nytten (for de som ikke er veganere) :)
      Ellers kan jeg tipse om å elte inn litt mer kikertmel i deigen, da vil den også henge bedre sammen :)

      Slett
  36. Disse så veldig gode ut, så de skal jeg prøve en dag:) veldig fin blogg du har.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :D Så koselig å høre.
      Ja, falafler MÅ du bare lage en dag, det er supergodt :)

      Slett
  37. Går det bra uten kikertmel ? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men du trenger noe mel for å binde de sammen. Kan bruke hvetemel isteden eventuelt.

      Slett
  38. Ok, tusen takk! Skal prøve dem ut nå i kveld sammen med litt søtpotetchips, håper de blir bra :)

    SvarSlett
  39. Har også noe no-egg i skapet her, det kan jo kanskje også funke som bindemiddel ? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmm, ikke så kjent med no-egg, så neimen ikke sikker.

      Slett
  40. De var utrolig gode! Takk for oppskrift :D Skal absolutt lage dem igjen.

    SvarSlett
  41. Hei! Jeg prøvde meg på falafel i dag, men de ble alt for deigete i konsistensen. Hva har jeg gjort feil? :) Super blogg forresten!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heihei :) Falafel skal liksom være litt myke inni da. Tilsette litt mer kikertmel i farsen er mitt tips, da blir de mer faste. Bedre lykke neste gang!

      Slett
  42. Uææ!! Disse ble så fantastisk gode :D Tusen takk! Har prøvd flere oppskrifter før, og ikke vært helt fornøyd. Noe som manglet liksom. Men disse. åå!! Skal definitivt lages igjen :D
    Jeg koker ikke kikertene. Bare legger de i bløt over natta. Droppet da å ha i kikertmelet, og de får fantastisk konsistens, som er lett å jobbe med. Et lite tips til de som ikke syns de får det til å henge helt sammen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heia falafel!!! :D
      Trikset med å ikke koke kikertene har jeg også prøvd meg på, og det er slett ikke dumt nei (dessuten tidkrevende i tillegg).

      Slett
  43. Hvor kjøper en kikertmel, eller er det mulig å bruke vanlig hvetemel i stedet??

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøper kikertmel på innvandrerbutikker, der heter det ofte "gram mel" (absolutt billigst). Ellers har de det på helsekostbutikker og jeg mener også å ha sett det i enkelte større vanlige matvarebutikker.
      Det går eventuelt an å bruke hvetemel også :)

      Slett
  44. Hva mener du er best av å koke kikertene og bruke kikertmel i stedet, eller å kun bløtlegge de og kutte ut melet? Og hva er forskjellen på å bruke kikertmel og hvetemel? Takk for svar:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat denne oppskriften er beregnet på at man bruker kokte kikerter.
      Men jeg vet at falafel ofte lages av kun bløtlagte (ukokte) kikerter, og jeg har benyttet denne metoden i feks denne oppskriften på veganske grillburgere. Det funket aldeles utmerket.
      Har ikke prøvd å lage akkurat denne oppskriften med ukokte kikerter før, men nå fikk jeg lyst til å teste det ut.

      Når det gjelder forskjellen på kikertmel og hvetemel brukt i burger-/middagskakeoppskrifter, så opplever jeg at hvetemel blir mer seigt, mens kikertmelet liksom hever litt og gir et mer luftig resultat. Dessuten er det mye mer protein i kikertmel, det er glutenfritt og det smaker lett krydret på en måte. Min favoritt er kikertmel, helt klart!

      Slett
  45. Hahaha jeg har ikke sett dette bildet av falafler på en stund, og når jeg så det nå så skjønte jeg at det er jo ikke små rosa marshmallows som ligger strødd rundt, men kikerter:)

    SvarSlett
  46. Skal lage disse til middag i dag, og jeg klarer ikke å tenke på noe annet, merker jeg! :-)
    Tror du forresten det smaker like godt med korianderfrø (kanskje malte) eller korianderpulver, som med tørket koriander?

    SvarSlett
  47. Jeg lager falafel for første gang, akkurat nå, og lurer på hvor lenge de skal stekes? De har nå fått stekeskorpe men inni er det fremdeles deig, så jeg vet ikke når de er gjennomstekt og hvordan jeg ser det... Har aldri laget vegetarburgere før. HJELP!!!
    Wenche.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå ble det litt sent svar her, siden du sto og stekte for noen timer siden antar jeg du er ferdig nå ;) Men joda, falafel og veganske middagskaker/burge er ofte myke inni. Det er jo ikke kjøtt, så de blir ikke helt gjennomstekt slik kjøtt kan oppleves å bli. Uansett, håper de ble gode på smak :D

      Slett
  48. Hvor kjøper du kikertmel? Har ikke funnet det på vanlig matbutikk:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøper alltid kikertmel på innvandrerbutikker. Det står ofte "gram mel" på posen. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her i Oslo får man også kjøpt det på meny/ica, men der er det svindyrt.

      Slett
  49. Elsker falafel! Men magen er ikke så glad i kikerter... Har du prøvd å lage de med linser? Lager ofte linsedippen din i stedet for hummus, så jeg lurer på om det kan fungere i falafel også ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Du, for en strålende ide! Jeg har ikke prøvd å lage de med linser, men nå ble jeg VELDIG inspirert til å teste nettopp det :) Her blir det en ny oppskrift kjenner jeg!

      Slett
  50. Hva tror du om å ikke koke kikertene, men bare ha dem i vann over natta og knuse dem i blender dagen etter? Har hørt at det blir kjempegodt, at det blir litt mer crunchy. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Stemmer det. Det er også vanlig å bare bløtlegge kikertene til falafel. Har ikke en konkret falafeloppskrift her ennå som er laget av ukokte kikerter, men ta gjerne en titt på denne, hvor denne fremgangsmåten er brukt: Vegansk grillburger.

      Slett
  51. Fikk ikke dette helt til. Kan man heller steke dette i ovnen? Og tid og grader? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan godt steke dem i ovnen. 225 grader i 15 min tenker jeg vil gjøre susen.

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...