Perfekte hjemmebakte pitabrød

Oppskrift Hjemmelaget Perfekte Pitabrød Hvordan Bake Pita
Pitabrød er lunefulle små skapninger.
Er du heldig, blåser de seg opp under steking slik at det dannes et hulrom inni, og det er nettopp det vi er ute etter: oppblåste pitabrød som kan skjæres opp og fylles med godsaker. Om du følger denne oppskriften er det ganske stor sjans 99% sjans for at du lykkes! :)


Jeg fikk være med noen venner fra Midtøsten på pitabrød-baking og lærte meg noen triks for hvordan det skal gjøres.
Triks nr 1: å elte deigen lenge. Om du er velsignet med en elteglad kjøkkenmaskin er det ingen sak. Hvis ikke, kan du trøste deg med at matlaging og trim tross alt er en fin kombinasjon.
Triks nr 2: lang hevetid pluss etterheving inni et håndkle. Pluss denne vippingen da. De ferdig hevede brødene skal vippes med undersiden opp over på bakebrettet. (Nærmere beskrivelse kommer i selve oppskriften.)
Triks nr 3: Høy steketemperatur.

Bakeprosessen krever litt tålmodighet og omsorg, men det er enkelt å få til og like morsomt hver gang å se pitabrødene blåse seg opp når de steker. Og ikke minst; for en triumf å ha laget slike vidundere helt selv!


(6 stk)
2 dl lunkent vann
2 ts tørrgjær
en liten ts salt
1 ts søtning (feks sukker, sirup, agave e.l.)
2 ss olje
1 dl sammalt mel
ca 4,5-5 dl fint mel

Oppskrift Hjemmelaget Perfekte Pitabrød Hvordan Bake Pita

1. Bland ingrediensene i rekkefølgen over. Spe på med fint mel, litt og litt, til deigen er fast og smidig og ikke klissete lenger. Elt og elt. Heves på lunt sted i ca 1 time.
2. Del deigen inn i 6 omtrent like store deler. Elt og form runde boller som du legger på et rent, tørt, glatt kjøkkenhåndkle. Strø mel på kledet. Kjevle eller trykk ut ca 1/2 cm tykke runde eller ovale leiver, kjevle rett på kledet. Strø litt mel over brødene. Etterheves mellom to kleder i ca 45 min.
3. Vipp brødene forsiktig over på en bakepaprikledt stekeplate med undersiden opp. Dryss over litt mel og stek de på 275 grader i 3-4 minutter. Avkjøl under klede.

Så enkelt var det- 6 myke, uimotståelige hjemmebakte pitabrød!

* Prøv pitabrød fylt med hummus, tomat og avokado.

* Prøv pitabrød med falafel, salat, tomat og hummus av kikerter.

* Prøv pitabrød med salat, tomatsalsa og tacokrydret bønnestuing.

* Pitabrødene kan fryses ned og varmes opp igjen i stekeovnen. Legg de i et klede når de er ferdigvarmet, da holder de på varmen og unngår å bli harde.

Oppskrift Hjemmelaget Pitabrød Hvordan Bake Pita Linsehummus

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

38 kommentarer :

  1. YES! Har lenge hatt lyst til å prøve meg på pitabrød, men jeg har savnet disse småtriksene i alle oppskrifter jeg har lest (de har nærmest sett ut som det skulle bli vanlige rundstykker), og har dermed utsatt det, enda så glad jeg er i bake. Men lite er så kjedelig som å mislykkes med noe første gang man prøver en ny oppskrift. Takk!

    SvarSlett
  2. :D Lykke til med bakingen!
    Denne oppskriften er så å si bombesikker!

    SvarSlett
  3. Hei, nå har jeg prøvd, og det var magi! takk for super oppskrift!

    SvarSlett
  4. Har du fjernet oppskriften på linsehummus? Jeg hadde endelig dasset meg til å lage, også var oppskriften borte :'(

    SvarSlett
  5. Ja, det har jeg. Den kommer i ny og forbedret utgave i kokeboka! :)

    SvarSlett
  6. Dette er en superoppskrift, takker så mye!!!

    SvarSlett
  7. Tusen takk for at du deler denne fantastiske oppskriften. I kveld har vi hatt falaffel med hjemmelaget pitabrød. Det ble noen deigrester, de formet jeg som boller og toppet med ost. Fantastiske osterundstykker!

    SvarSlett
  8. Ja, denne oppskriften funker faktisk! Veldig gøy å høre at den blir suksess på andres kjøkken også.
    Smart med ost på toppen, det må jeg teste!

    SvarSlett
  9. Åjj! Disse var jo helt supre! Har lett etter en oppskrift på myke, fine pitabrød lenge, men de har blitt flate og harde hver gang. Keep up the good work ;D

    SvarSlett
  10. Oppskriften en bombesikker, men ikke idiotsikker! Første gang jeg lagde disse glemte jeg å forheve deigen, brødene blåste seg ikke opp så mye jeg hadde ønsket. I dag glemte jeg å elte deigen godt, brødene står ennå til heving, vi får se hvordan det går denne gangen. Jeg var for rask, det sto ikke i fremgangsmåten så jeg glemte å elte skikkelig!

    SvarSlett
  11. Slumsemikkel: Håper resultatet ble bra! Om du leser hele artikkelen, så står det "Triks nr 1: å elte deigen lenge." ;)

    SvarSlett
  12. hjelp. mine pitabrød bare setter seg fast i kjøkkenhåndklene.. hva skal jeg gjøre med det? Må de ligge på kjøkkenhåndkle, for de satte seg helt fast.

    SvarSlett
  13. Trikset er mel. det må ligge et lite lag med mel mellom deigen og duken. Kanskje selve deigen din var litt for klissete? Mel mel mel :D
    Og så er det lurt å bruke kjøkkenhåndklær som ikke er så "hårete", bruk noen som er mer glatte i strukturen.
    Bedre lykke neste gang!

    SvarSlett
  14. Holder på å lage disse nå.. var en ting jeg ikke skjønte helt da. Var det slik at hvetemel og mel skulle blandes sammen eller skulle melet bli brukt til å strø på bare? Jeg har ihvertfall blandet dem og lagt til heving, så får vi se åssen det går:P Skal bruke dette som pizzabunn btw.
    Gutt24.

    SvarSlett
  15. Hei! Ble litt for seint svar dette, men håper det gikk bra med bakingen! ;)
    Det melet som står oppgitt i selve oppskriften (ca 6 dl til sammen) skal tilsettes i selve deigen. Det du strør på kledet er ekstra mel bare.
    Deigen vil helt sikkert funke perfekt som pizzabunn også!

    SvarSlett
  16. Tusen takk for kjempegod oppskrift! :) Jeg glemte bort dette med å la de heve mellom to kleder, men de ble runde og flotte likvel, heldigvis!

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  17. Hei! :)
    Skal lage disse, men skal de eltes for de hever første gangen eller når jeg har delt dem i 6? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Deigen eltes i trinn 1 ja, hvor du sper på med mer og mer mel til deigen er passe. Da blir det en del elting.
      Pluss litt småelting når de deles i 6 stk.

      Det kom kanskje ikke så klart frem i teksten. Endrer litt på den nå. Takk for bra spørsmål :)

      Lykke til!

      Slett
  18. hei,
    har akkurat spist meg stappmett på pita, falafel og hummus fra oppskriftene dine, var helt fantastisk godt! Prøvde meg på å trykke pita-brødet flatt, og da ble det ingen oppblåsning, heller litt tykke pitabrød, så neste gang finner jeg frem kjevlen, ja :)

    SvarSlett
  19. Er det mulig å bruke mer grovt mel, og mindre fint mel? Vil de fremdeles bli like fine da?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker ofte å lage disse grovere enn det står i oppskriften, det funker kjempebra.

      Slett
  20. Jeg lagde disse i går, og ble superfornøyd. Forloveden var skeptisk fordi det tok så lang tid, men da de var ferdige måtte han innrømme at de var mye bedre enn de han lager (som blir harde), og de var verdt ventetiden. Takk for at du kommer med tips og triks, det er alltid greit :)

    PS: Jeg lagde dem med speltmel, og var bekymret for at de ikke skulle bli gode å jobbe med, men det var supert. Brukte litt lønnesirup som søtning :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre! ja, de tar litt tid å lage, men de er virkelig verdt det! Kjekt å høre de funker med spelt også :D

      Slett
  21. Hei :-) Endelig fant jeg igjen oppskriften din, har ikke baket disse på snart to år, så i dag blir det pitabrød ❤

    SvarSlett
    Svar
    1. Den har ligget her og ventet på deg <3 God baking! :)

      Slett
  22. Disse ble MEGAbra!! Brukte fullkornshvetemel :)

    SvarSlett
  23. Jeg er så imponert over disse pitabrødene! De ble helt perfekte, de både så perfekte ut, og smakte himmelsk! Kjæresten ble superimponert! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hurra! Ja, den pitabrødoppskriften der er virkelig bankers :D

      Slett
  24. Tusen takk for fantastisk oppskrift! :) Pitabrødene blåste seg virkelig opp og ble så kjempegode. :)

    SvarSlett
  25. Hei! Kan man elte dette før det deles i 6 i en kjøkkenmaskin med sånn "elte-krok" eller må man gjøre det for hånd? Hilsen en med senebetennelse :/

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmm, godt spørsmål. Jeg ville prøvd med eltekroken. God bedring!

      Slett
  26. Tusen takk for denne oppskriften! Fulgte alle tipsene og simsalabim! de flotteste pitabrødene jeg har bakt noen gang! :) <3

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...