Kikerthummus med soltørket tomat

Oppskrift Hjemmelaget Hummus Kikerter Soltørket Tomat Pålegg
Pimp opp den gode gamle kikerthummusen med soltørket tomat!
Da får du en smakfull variant av kikerthummus som kan brukes som tilbehør til middag, som pålegg, dip eller tilogmed på pizza.

Jeg har brukt soltørkede tomater som er tørre, ikke sånne som ligger i olje på glass. Begge deler funker bra, men bruker du den tørre varianten må du bløtlegge de i kokende vann i ca 10 min først. Bruker du soltørkede tomater i olje, er det mulig du trenger litt mer av dem. Smak til.



1 boks kikerter (skylt og avrent) (= ca 3,5 dl)
2 dl soltørka tomater + vann til bløtlegging
2 fedd hvitløk
en dæsj rapsolje
+ litt ekstra vann
litt salt og pepper

1. Om du bruker tørre soltørka tomater, ha dem i et dl-mål og hell på med kokende vann til det såvidt dekker og la det stå en 10 minutters tid. Bløtevannet kan du bruke i hummusen.
NB! Saltmengden i soltørka tomater kan variere. Smak derfor på bløtevannet før du bruker det i hummusen, da du kan risikere at det er fryktelig salt, og du ender opp med en altfor salt hummus!
2. Ha kikerter, soltørka tomater, ev. bløtevannet (eller 1 dl vann), hvitløk og olje i en food processor og kjør til det er en jevn mos. Spe på med vann til hummusen har den konsistensen du ønsker.
3. Smak til med salt og pepper.


* Prøv kikerthummus med soltørket tomat i vegan lunch: wrap med grønnsaker og hummus.

* Se også mine andre hummus-oppskrifter:
- tradisjonell hummus
- linse"hummus" av røde linser
- omegahummus -verdens sunneste dip?
- nydelig, kremet gulrothummus
- fløtehummus
- persillehummus

* Andre veganske pålegg finner du her.


* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

23 kommentarer :

  1. Jeg har (som nyomvendt vegetarianer) PRØVD å like kikerthummus.. Men nei, det funker ikke på meg. Det er for bittert, eller et eller annet.. Jeg liker det ikke. Så, DENNE variasjonen skal jeg prøve :) Det ser skikkelig appetittelig ut :D
    Takk for en flott og inspirerende blogg !

    SvarSlett
  2. Forresten, kan jeg bare spørre deg ett skikkelig dumt spørsmål... ? Når du blir invitert i middagsselskap til venner (ikke veganere) - hva sier du da? Eller lar du bare maten ligge? eller ringer du på forhånd å sier at ikke du kan spise det di har laget ? .. Jeg kjenner ingen i vår omgangskrets som er veganer eller vegetarianere, det er bare meg og min mann : ) hehe.. Så det kan bli noen litt pinlige situasjoner ser du .. Takk for at du tok deg tid : )) Ha en fin dag !

    SvarSlett
  3. Bra spørsmål! Dette var noe jeg syntes var vanskelig i starten, ville ikke være til bry osv..
    Men det beste er bare å ta kontakt på forhånd og fortelle at en er veganer, og kort om hva en spiser og ikke spiser. Jeg tilbyr meg alltid å ta med noe selv, det gjør det enklere.
    Hvis de blir smådesperate og ikke aner hva de skal lage, men gjerne vil lage noe til meg, henviser jeg bare til VeganMisjonen ;)


    Lykke til med soltørka-tomat-hummusen og ha en fin dag!

    SvarSlett
  4. åh, skulle ønske jeg så dette for en liten halvtime siden, laget nettopp hummus!! får bli neste gang. men du, for kjøper du soltørket tomater? du hadde et imponerende stort glass!

    SvarSlett
  5. :) Jeg kjøper soltørka tomater hos min tyrkiske nærbutikk. Billige og veldig gode!

    SvarSlett
  6. Jippi! Så bra at eg fant denne bloggen. Prøver å innføre mindre kjøtt i heimen, men da er ikkje så lett syns eg. Denne bloggen skal finlesast ikveld!
    Mvh Emelie

    SvarSlett
  7. Så hyggelig du fant veien hit, Emilie.
    Kos deg med veggismat, er en del å velge i her ;)

    SvarSlett
  8. Kikerter og soltørkede tomater er så sykt godt sammen.
    Jeg lager også hummus med soltørkede tomater, men har helst brukt de som kommer på glass i solsikkeolje. Jeg lager hummus med kun kikerter og soltørkede tomater, samt diverse krydder. Fersk bassilikum er for eksempel veldig godt! Hummus er det beste jeg vet!

    SvarSlett
  9. Jeg lagde chana masala med kikerter, blomkål og aspargesbønner og det ble helt nydelig:) takk for oppskrift!

    Må innrømme at det ble litt mer masalapulver, gurkemeie og chili i min variant, da jeg liker at det brenner;) men takk uansett!

    Hilsen PIa

    SvarSlett
  10. Prøvde denne først med bløtevannet fra tomatene, og da ble det alt for salt! Nesten uspiselig. Synes det var vldig merkelig, vet du noe om det brukes salt i tørkeprosessen? Stod liksom ingenting på pakken. Andre gang helte jeg ut bløtevannet og skylte tomatene godt, da smakte det nydelig :)

    SvarSlett
  11. Kine: Veldig godt poeng du har der, det har jeg ikke tenkt på.
    Men til noen soltørka tomater er det brukt store mengder salt under tørking, så skjønner godt at bløtevannet kan bli litt vel heftig fra slike ja ;) De jeg bruker er ikke så salte.
    Man får nesten bare smake på bløtevannet og vurdere selv om det er for salt til å brukes i hummusen.

    Synd det ble en uspiselig hummus på deg i første omgang, bra det ble bra til slutt :)
    Uansett, tusen takk for påminnelsen! Jeg skal skrive inn en notis på det i oppskriften!

    SvarSlett
  12. okei, jeg er bønnemosfrelst, spiste det her på wrap i dag med avocado og gulrot, og himmel og hav, det er noe av det beste jeg har smakt. skal LETT spise det i morgen og. elsker bloggen din, forresten.

    SvarSlett
  13. Takk! :D Jeg digger også denne her i wrap! Nom nom!!

    SvarSlett
  14. Jeg spiste dette hos en venninne og det var kjempegodt, hun sendte meg hit. Jeg har brukt to fedd hvitløk som i oppskrift, men det smaker BARE hvitløk. Det var medium fedd også. Brukte soltørka tomater på olje, skal det ha noe å si?
    Hva er det jeg gjør galt? :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmmm. Brukte du en hel boks (ca 3,5 dl) med kikerter og 2 dl soltørka tomater? Det er jo ganske mye, og to fedd hvitløk er passe mengde til en hel boks bønner og såpass mye tomat, etter min smak ihvertfall :) Men hvitløksmengde kan det jo uansett være lurt å tilpasse etter egen smak.
      Når jeg tenker meg om, vil jo soltørka tomater som ligger i olje ha større volum enn den tørre varianten, og det trengs kanskje litt mer enn 2 dl av den i hummusen enn om man bruker tørre. Noterer det inn i oppskriften jeg.

      Bruk litt mer soltørket tomat og smak til med litt mindre hvitløk neste gang, så får vi håpe det blir bra :) Lykke til!

      Slett
  15. Jeg gjorde det, det var derfor jeg synes de var så rart :/ Men ja, det er som du sier, de er større, og så lurer jeg på om de er mildere i smak også? Tror vi kjører et hvitløksfedd av gangen nesten gang, ja :)
    Takk for god tilbakemelding! ^^,

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig forskjell på smaken på soltørka tomater ja, så kan godt hende du har kjøpt noen veldig milde. Tvi tvi neste gang! :)

      Slett
  16. Har nettopp laget med 1 dl soltørkede tomater i olje (fra rema 1000) og 2 fedd hvitløk. Sykt godt :) Gleder meg til å spise det på tortillas til frokost i morgen.
    Tusen tusen tusen takk for gode oppskrifter!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yay, så bra! Funker veldig bra som tortillapålegg ja, det kan jeg garantere ;) Nom nom.
      Bare hyggelig, glad du finner noe du liker her :D

      Slett
  17. Akkurat lagd denne, og det er et av de beste påleggene jeg har smakt! Tusen takk for oppskriften! :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, så moro å høre :D Hjemmelaget pålegg = win! :DDD

      Slett
  18. Lagde denne humusen for første gang i dag, og den smakte utrolig godt:-)så tusen takk for oppskriften. Det er nok bare jeg her i huset som spiser den,så det jeg lurer på er om noen vet om det går an å fryse ned noe hvis jeg ikke får spist den opp før den blir dårlig?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du likte den! Jeg har ikke prøvd å fryse den, men tipper det går helt fint.

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...