Omegahummus -verdens sunneste dip?

Oppskrift Omegahummus Superhummus Hummus Sunn Dip Kikerter Udos Choice Hampfrø
Det er mye snakk om omega-tilskudd for tida.
I Karl Johans gate står det ukentlig selgere bak små disker og pusher krillkapsler og selolje til forbipasserende. Jeg går forbi på vei til og fra trening, og når de ser meg komme der i treningsklær og med proteinshaken i hånda, huker de alltid tak i meg for å promotere fiskeoljen sin. Jeg prøver iherdig å forklare at jeg er veganer og dermed ikke spiser fisk og denslags.


Det foregår omtrent slik:
- "Ja, men dette er jo ikke fisk, det er jo bare selolje!"  "Hmm, ja, men..."
- "Du må jo spise fiskeolje, du som trener!?"  "Nei, det er ikke nødven..."
- "Men hvordan får du i deg nok omega da?"  "Jeg sverger til Udo..."
Vanligvis bare rister de på hodet og kaster seg over nestemann. Folk flest har ikke hørt om Udo.

Har du hørt om Udo?
Dr. Udo Erasmus. Om du ikke har stiftet bekjentskap med denne karen ennå, bør du gjøre det nå. Den godeste Udo er ekspert i fett og oljer, og etter mange års terapeutisk utprøving av essensielle fettsyrer utviklet han en oljeblanding som heter Udo’s Choice. Oljen består av 100% vegetabilske planteoljer og er derfor egnet for veganere og vegetarianere.

Det blir ofte framstilt som om olje fra fisk er den eneste virkelig gode kilden til omega-fettsyrer. Det stemmer ikke. Udo's olje er laget av linfrø-, solsikke- og sesamolje, nattlysolje, riskli- og riskimolje, havrekli- og havrekimolje, soyalecitin, mellomlange triglyserider og i tillegg naturlig E-vitamin, som antioksidant. Den innehar begge de essensielle fettsyrene omega-3 og omega-6, samt omega-9, og det i det ideelle mengdeforholdet 2:1:1. Udos oljeblanding fås kjøpt i helsekostbutikker landet rundt. En del treningssenter har den også.

Det er anbefalt å få i seg omlag et par spiseskjeer Udo's per dag. Det hender jeg drikker oljen rett fra flaska, men det smaker jo ikke akkurat himmelsk. Derfor har jeg funnet en smart måte å lure den inn i maten på, nemlig å putte den i hummusen! Hummus er noe jeg spiser så å si daglig, enten som dip til grønnsaker eller som tilbehør til middagen, og gjerne sammen med ettertreningsmåltidet mitt.

En annen ingrediens i superhummusen min er hampfrø.
Hampfrø er eksepsjonelle når det gjelder næringsinnhold, og har du tenkt å berike kostholdet ditt med en type supermat i år, er hampfrø et godt tips. Jeg har skrevet godord opp og ned om hampfrø tidligere, men gjentar gjerne noen hovedstikkord:
- rike på umettet fett, omega 3,6 og 9.
- inneholder 35% (!) protein.

Kroppen trenger fett. Det er bare opp til oss å tilføre det sunne fettet.
Og det kan vi altså gjøre uten å knerte fisker og seler...
Glemte jeg forresten å nevne at omegahummusen ikke bare er sunn, men også smaker herlig? :D


Oppskrift Omegahummus Superhummus Hummus Sunn Dip Kikerter Udos Choice Hampfrø



1 boks kikerter (= ca 3,5 dl) eller 1,5 dl tørre kikerter som du bløtlegger over natta og koker møre
1 dl hampfrø uten skall (= ca 60 g)
3 ss Udo's choice oljeblanding
1 god ts malt spisskummen
ca 1/2 dl vann
litt salt, smak til
ev. en liten skvis lime- eller sitronsaft

1. Ha alle ingrediensene unntatt salt i en food processor og kjør til det er jevnt.
2. Smak til med salt. Ev. tilsett mer vann om du synes hummusen er for tykk.


* Nyt din supersunne og deilige omegahummus som dip til kuttede grønnsaker eller chips.

* Funker også perfekt som pålegg, i sandwicher eller i wraps!

* Udo's choice oljeblanding skal ikke varmes opp og må oppbevares i kjøleskap både før og etter åpning. De gode stoffene brytes ned dersom oljen varmes opp eller står for lenge i et varmt, lyst rom.

* Hampfrø bør også oppbevares i kjøleskap etter åpning.

* Se også mine andre hummus-oppskrifter:
- tradisjonell hummus
- kikerthummus med soltørket tomat
- linsehummus av røde linser
- nydelig, kremet gulrothummus
- fløtehummus
- persillehummus


Oppskrift Omegahummus Superhummus Hummus Sunn Dip Kikerter Udos Choice Hampfrø

 (Dette er ikke et reklameinnlegg, bare så det er sagt)

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

35 kommentarer :

  1. Ha-ha. Lagde akkurat denne hummusen i dag, med UDO's olje i, og Rajah krydderet, også skulle jeg skjekke bloggen din, også var det akkurat det samme. Tror jeg vanker for mye på veganmisjonen ...

    SvarSlett
  2. Så lurt å putte sunne ting i hummusen, det har jeg ikke tenkt på. Har du prøvd å lage med kikerter du koker selv? Personlig synes jeg det blir MYE bedre enn de man får på boks. Jeg smakte på Udo's-oljen min nå, den har stått alt for lenge. Synd, for nå ble jeg plutselig gira på å ta tilskudd igjen :P Takk for fint innlegg!

    SvarSlett
  3. Anonym: For et sammentreff! Hyggelig å høre at du vanker her ;)

    Adele: Ojess, jeg koker kikerter hver uke og fryser ned i porsjoner. Enig i at de er bedre enn de på boks, men dete r jo ikke alltid man har tid til å koke selv... Skal skrive inn i oppskriften at man gjerne kan bruke hjemmekokte kikerter også! :)

    SvarSlett
  4. Mmmm, hummus <3 hahaha, dumme fiskeoljefolk!

    SvarSlett
  5. Haha, er så lei av de omegafolka (og avisfolkrene, og strømfolkene...og alle masete gateselgere), men de har latt meg være så fort jeg sier jeg er veganer. Mmm, hummus. Det forsvinner alltid fort når jeg først lager det.
    Hvis du har bry til å svare: hvor kjøper du oljen din, hva koster den, og hvor lenge varer den sånn ca? Skulle gjerne hatt en sånn god olje i dietten min, jeg må bare finne en jeg har råd til, Hehe.

    SvarSlett
  6. Jeg har nettopp begynt å ta Udo's DHA-olje, og førsteinntrykket er at den i hvert fall smaker bedre enn linfrøolje! Og jeg vil så gjerne like hummus, men det sitter litt langt inne... Jeg tror jeg skal prøve å blende inn ovnsbakt paprika, for paprikahummus liker jeg!

    SvarSlett
  7. Jeg synes hvitløk hører hjemme i hummus jeg da ;) (husk at KAPSLER med Udo's inneholder gelatin, der bommet jeg nemlig selv)

    SvarSlett
  8. Tinekatrine: Jeg kjøper Udo's på helsekostbutikk her i Oslo. Den koster ca 250 kr for 500 ml. Jeg bruker den stort sett i omegahummus, og spiser ca 1/2 porsjon av hummusen per dag. Flaska varer da omtrent 1,5 mnd. Jeg synes den er verdt pengene :)

    SvarSlett
  9. Ida: Bedre enn linfrøolje ja, helt klart! ;) Var skeptisk til hummus i starten jeg også, men nå elsker jeg det.
    Kanskje du vil like min oppskrift på hummus med soltørka tomat? Den smaker nesten ikke hummus ;)
    http://veganmisjonen.blogspot.com/2011/03/oppskrift-kikert-hummus-soltrket-tomat.html

    SvarSlett
  10. Anette G: Man kan jo variere som man vil og putte i hvitløk, paprikapulver osv. Bra du nevner kapslene med Udo's som dessverre er av gelatin. Håper de går over til veg. kapsler etterhvert...

    SvarSlett
  11. Absolutt, det finnes mange versjoner av hummus, blandt annet med spinat. Jeg tror det ville blitt himmelsk med grillet paprika :) Soltørkede tomater som blir nevnt her, er jo bare fantastisk til så mye!

    SvarSlett
  12. Spinathummus har jeg aldri smakt, spennende! Takk for tips :)

    SvarSlett
  13. Kan næringsgjær kanskje være noe å bruke i dette? Jeg ser endel oppskrifter med det, men den skal jo egentlig ikke varmes opp. Noen som vet hvorfor den ikke skal det, og hva skjer med den når den varmes opp?

    SvarSlett
  14. Hmm, kanskje det? Hadde sikkert gjort seg med litt næringsgjær oppi.
    Aldri hørt noe om at det ikke skal varmes opp, jeg gjør det hele tida hehe. Noen andre lesere som vet?

    SvarSlett
  15. Det står på min pakke at den ikke skal det....jeg har en sånn gul papirpose. Veldig dumt......

    SvarSlett
  16. Skal absolutt teste din versjon i allefall :)Jeg har forøvrig laget hummus i mange år allerede, og har alltid disse ingrediensene (tradisjonelle);kikerter, tahini, olivenolje, sitronsaft og hvitløk

    SvarSlett
  17. Næringsgjær mister en del av næringsstoffene når det varmes opp, så det er best å spise det rått for å få i seg alle vitaminene. Men jeg bruker det i varm mat også, det er jo så godt :D

    SvarSlett
  18. Aha, da vet vi det :) Kommer til å bruke det i varme saker uansett jeg også, det smaker jo så godt!

    SvarSlett
  19. Hei Jane!

    Takk for masse gode tips, bloggen din er favoritt inspirasjonskilden min!

    Takk for oljetips også, har tenkt litt på dette og må helt klart undersøke litt om Udo :)

    Men når vi er inne på hvordan man kan dekke ulike behov. Hvordan dekker du (og andre lesere) behovet for B12?

    Jeg har brukt pure planet "greens" med alger etter anbefaling fra helsekostbutikker og andre vegetarianere/veganere, men får likevel beskjed av legen om at jeg har for lave B12-verdier. Begynte derfor å undersøke dette nærmere og fant da ut at svært få alger inneholder (aktiv) B12 som kan tas opp av mennesker. De inneholder hovedsaklig B12-analoger som kan hemme opptak av aktiv B12. Da mistet jeg litt troen på helsekost og er fortiden litt usikker på hvordan jeg skal gå frem... Har en boks næringsgjær, men har ikke funnet en god måte og bruke det på og har som sagt bare blitt litt skeptisk til slike produkter...

    Det ble en lang melding, men er veldig nysgjerrig på hvordan andre løser dette :)

    SvarSlett
  20. Hei!
    Veldig bra du spør om B12, for dette er faktisk det eneste vitaminet veganere strengt tatt trenger å ta tilskudd av, bortsett fra at de fleste (både veganere og andre) trenger ekstra D-vitamin i vinterhalvåret.

    Det er ikke helt trygt å basere seg på algetilskudd ellernæringsgjær for å få i seg B12. Jeg bruker en multivitamin som jeg tar 1 stk per dag av, og dette gjør at jeg er på den sikre siden. Det er en enkel og trygg måte å få i seg det en trenger på.
    Tar blodprøver en gang årlig for å sjekke om jeg er ajour, og jeg har supre verdier ifht alle vitaminer og mineraler hvert år :)

    Anbefaler deg å gå til innkjøp av en multivitamin med B12. Norsk vegetarforening har en fin en til salgs. Ellers har iHerb også en fin en: Deva vegan multivitamin (det er denne jeg bruker for tiden).

    SvarSlett
  21. Så smart! Takk for info. Når det gjelder oljer, det er best å spise dem rå :-) Så himmelsk godt på salaten! Folk flest aner ikke hva de går glipp av. Men selolje ... uff, så grusomt og grotesk, au!
    Det var et helt fantastisk bilde forresten, så pene farger! Mørkerødt og grønt, så pent!

    SvarSlett
  22. Så lenge næringsgjæren ikke blir "dårlig" når man varmer den opp, er det jo selvsagt ok :) Jeg bruker den uoppvarmet på popcorn, og som erstatter for salt der det passer. Gikk helt supert i hummus. Jeg har også strødd den over salat :) Synes den smaker litt buljongaktig egentlig, og ikke så ostaktig, som andre synes.

    SvarSlett
  23. Selvfølgelig har jeg hørt om ham :)

    SvarSlett
  24. Flott innlegg. Kjempebra med en blogg som har fokus både på god smak og næringsinnholdet i maten!

    SvarSlett
  25. Selgeren på Gunerius: "tar du fiskeolie?" Meg: "NEI JEG ER VEGGIS" Selgeren: "Da trenger du jo omega 3 da.. Er du interressert i.. Bla bla" Meg: "Nei jeg er veggis! " Selgeren: Jamen jeg forstår ikke ? Du trenger jo omega 3?" Meg: "Nei jeg trenger ikke det, har ingen "mangler" og jeg spiser jo som sagt ikke fisk!" Selgeren: "Vårt produkt er jo bare oljen. Det er jo godt for deg" .. Meg: "La meg være i fred din idiot!"...

    SvarSlett
  26. Hehe. Fiskeolje er ikke fisk nei. Rart det der.

    SvarSlett
  27. Jeg bestiller Deva mulitvitamins fra iHerb, men har i dag opplevd at den blir stanset i tollen da det inneholder legemiddel. Folat over 200 mcg regnes som legemiddel, og USA har tydeligvis godkjent høyere innhold (det dobbelte, 400 mcg) på folic acid. Så pakken ble stoppet og returnert.

    Ser at denne også inneholder for mye folsyre: http://veganlife.se/product.html/deva-vitamin-b12-med-folsyra-2?category_id=12

    Bare til info!

    SvarSlett
  28. Æsj, det er kjedelig når tollmyndighetene tar vitaminene våre!
    Har opplevd det samme med Deva selv. For øyeblikket bruker jeg kun B12 kjøpt fra veg-veg.no og prøver å få i meg resten gjennom maten.
    Eneste er D-vitamin da... Kommer nok til å begynne å ta tilskudd av nå som det går mot mørkere tider.

    SvarSlett
  29. Går det an å bruke hampfrø med skall?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det blir ikke noe godt ;) Da får du bare masse harde skallbiter i hummusen.

      Slett
  30. Men viss man bare har med skall, hvordan går det an å få skoldet dem? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo mulig, men da har du en lang jobb foran deg ;) Hampfrøene er jo bittesmå og det går ikke an å skålde dem for å fjerne skallet. Skallet må knuses og så fjernes, som på en hasselnøtt kan du si, og det vil ta lang lang tid.

      Slett
  31. Hei! Hvor får man tak i hampfrø???: )

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...