Linsehummus av røde linser

Oppskrift Linsehummus Røde Linser Hummus
Denne fantastiske linsehummusen ble til under et akutt tilfelle av kikertmangel (!) 
Og jammen seilte den raskt opp på en delt førsteplass med kikerthummus her i huset.

Hummus lages egentlig av kikerter, men her har jeg brukt linser isteden. Tar meg den frihet å kalle den linsehummus, selv om den strengt tatt ikke kvalifiserer til hummus når den ikke inneholder kikerter.


Linsehummus har en litt kraftigere smak enn den mye omtalte kikerthummusen og kan serveres lunken eller kald som tilbehør til det meste. Smaker også herlig som pålegg, i wraps, i sandwich, på brødskiva m.m.


1,5 dl røde linser
2,5 dl vann, til koking av linsene
2 ss olje
en liten skvis lime-/sitronsaft
1 fedd hvitløk, hakket
1 ts paprikapulver
ca 1/2 ts spisskummen, smak til
ca 1 dl vann
litt salt, smak til

1. Kok linsene i vannet i 10 minutter. Vannet kommer til å koke inn i linsene.
2. Ha linser, olje, limesaft, hvitløk og krydder i en food processor og kjør til det er en jevn mos. Spe på med mer vann til ønsket konsistens. (NB: den tykner litt når den avkjøles). Smak til med salt til slutt.



* Prøv den til falafel, til ulike veganburgere, i pitabrød sammen med valgfritt grønt (feks avokado og tomat) eller til friterte artisjokkhjerter med røde bønner og orzo.


* Sjekk også ut disse oppskriftene på hummus:
- tradisjonell hummus
- kikerthummus med soltørket tomat
- omegahummus -verdens sunneste dip?
- nydelig, kremet gulrothummus
- fløtehummus
- persillehummus

* Flere forslag til hjemmelaget pålegg finner du i arkivet.

Oppskrift Pita Linsehummus Røde Linser Hummus Avokado

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

16 kommentarer :

  1. Hei og takk for flotte veganske oppskrifter og ikke minst inspirasjon!
    Prøvde denne linsehummusen med røde linser som tilbehør til middag her om dagen, kjempegodt!! Tror du det fungerer å bruke andre type linser også? Grønne/brune?
    Hilsen Karen

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg har testet med gule linser, men synes ikke smaken ble like god som med røde. Men det er jo en smakssak... Bare å teste i vei med andre typer linser også :)

    SvarSlett
  3. Hvor mye linser skal jeg bruke om jeg har ferdigkokte/hermetiserte linser? :)

    SvarSlett
  4. Er det bevisst at du ikke har tahini i? Det pleier det jo å være i hummus.

    SvarSlett
  5. Det er det. Synes denne er god uten tahini. Men det er jo bare å slenge oppi litt tahini også om du vil :)

    SvarSlett
  6. Dette ble redningen etter overkokte linser! Utrolig god :)

    SvarSlett
  7. Mange gode tips og forslag her. Skal forsøke både hummus og falaflene. Eneste jeg reagerer på er at vi skal ha hvitløk i alt mulig. Mange vegetarianer og veganere, sliter med allergier eller mage tarmproblemer. Hvitløk og sterkt krydder er det aller verste for oss med IBS, og utløser allergiske reaksjoner. Synes det er rart at det aldri oppgis som ingrediens ved merking av allergier. Uansett, når jeg lager maten selv kan jeg ta det ut, verre å spise ute eller hos andre som ikke kjenner til at dette er et problem for mange.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjedelig at du sliter med IBS :( Har lest en del om det og misunner ikke dem som har det sånn. Jeg har heldigvis ikke akkurat det problemet selv, men kjenner meg igjen i det du beskriver om at det kan være tungvint å spise ute / hos andre, hvor maten ikke er merket og folk ikke er klar over hva man kan og ikke kan spise...

      Har opplevd flere ganger å få servert mat på restaurant (etter å ha forklart at jeg er veganer og bedt om noe vegansk), kjenner at det smaker kjøttbuljong, spør kelneren som sjekker med kokken, og så har de faktisk brukt kjøttbuljong i maten. Kjedelig, men men. Verden går framover og stadig flere restauranter er oppmerksomme på hva veganisme er og merker rettene bedre og bedre. Slik blir det kanskje mht IBS også etterhvert.

      Bra du finner en god løsning i å lage maten selv, utelukke hvitløk osv, slik at det funker for magen din.

      Masse lykke til videre!

      Slett
  8. Jeg er så dårlig på å kommentere innleggene dine, Jane, men nå MÅ jeg bare skryte litt! Selv om jeg verken er veganer eller vegetarianer, spiser jeg nesten bare vegetarmat, og jeg bruker oppskriftene dine flittig. Hummus er noe av det beste jeg vet, og denne linsehummusen var nesten bedre enn "vanlig" hummus. NAM! Stor klem fra matentusiast som må bli flinkere til å kommentere de fantastiske oppskriftene dine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ragnhild, så koselig <3 Lett å glemme hvor mange som faktisk lager opppskriftene mine hver dag, så det betyr masse med sånn fine tilbakemeldinger. Tusen takk og klem tilbake!

      Slett
  9. Hei! Hvor lenge kan denne stå i kjøleskapet? =) Takk for en fantastisk blogg. :) SÅ mange fine og enkle oppskrifter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den holder seg i ca 5 dager i kjøleskap :) Tusen takk tilbake for at du følger bloggen <3

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...